luni, 28 februarie 2022

Am avut cândva un Vis

     În  2018 am primit o solicitare de operare pentru AN 225. Unicul! Cel mai cel!  Visul (Mriya) oricărui pasionat de aviație.

 Când am văzut cererea, am sărit în sus de bucurie, am fost fericiți (pentru o zi). Din câte știu, eram primul aeroport de la noi care primise o astfel de cerere. Apoi am făcut o mică echipă și ne-am apucat de muncă. Am calculat, am refăcut calculele, am stat și ne-am gândit, ne-am certat, ne-am contrazis, dar până la urmă am stabilit că este clar: AN 225 poate opera la LRCK!

Am fost suuuper încântați! Atunci am postat pe blog asta https://descopera-aeroportul-kogalniceanu.blogspot.com/2018/10/vis-mryia-antonov-225-mryia.html

Am trimis documentele mai sus, pentru aprobare. S-au întors. Le-am refăcut și le-am retransmis. S-a lăsat liniștea.. Am insistat. Ni s-a transmis (neoficial)  că nu e momentul pentru o astfel de îndrăzneală. Asta e.. Nu a fost să fie atunci. Tot speram să primim o nouă ocazie care să se concretizeze cu un zbor al AN 225 la LRCK.

Anul trecut AN 225 o operat la Otopeni. Ne-am uitat și noi la poze, la filmulețe. Frumooos! Ce bucurie pentru ei! 

Din păcate Visul s-a transformat în Coșmar ieri dimineață. AN 225 care era parcat la aeroportul Gostomel a fost lovit de niște rachete trase dintr-un elicopter rusesc și a fost distrus.

De ce? Pentru că e război. 

Așa cum am zis, suntem niște spectatori pasivi la un spectacol absurd și nimeni (UE, NATO, ONU, Crucea Roșie, UNICEF, etc sau toate la un loc) nu face ceva concret să oprească toată nebunia asta!


sâmbătă, 26 februarie 2022

Pentru Ucraina

   Se apropie 1 martie dar nu o sa fie ziua Martisorului asa cum nici 24 februarie nu a fost despre Dragobete. In 2022 nicio zi nu mai e ce a fost... In curand o sa vina si 8 martie - nici nu vreau sa ma gandesc ce o sa mai fie... 

Avioane, elicoptere, drone pe flightradar24, explozii, sirene, tancuri, toate transmise in direct la tv, pe fb sau Insta. Frica, lacrimile, disperarea si rugaciunile civililor ascunsi in subsoluri sau statii de metrou nu apar pe flightradar dar se simt cu radarul inimii, de la mii de km departare...

Noi toti avem cate o parere sau mai multe despre ce se intampla, suntem strategi specializati in tactica militara, dar peste toata vorbaria inutila suntem niste spectatori. Pe scena se joaca o tragedie antica adaptata la vremurile moderne, de un regizor-dictator. Si e atat de dureros sa vezi ca dupa cortina sunt tot felul de oficiali care dezaproba, murmura ingroziti, dar niciunul nu are curajul sa opreasca spectacolul...

 


sursa desen - https://voxeurop.eu/en/war-in-ukraine-is-not-inevitable-we-journalists-must-stop-suggesting-the-contrary/

miercuri, 23 februarie 2022

Oameni și pasiuni

    GUEST POST


    În cele ce urmează o să vă povestesc despre un om care a decolat de ceva vreme de pe lumea asta, dar în amintirea mea va rămane un original.

Prima interactiune cu el a fost indirectă, mergeam pe Primăverii la matușa mea și răsfoiam ceva cărți de Jules Verne, pe filele cărora, în colț, găsesc desene de avioane de vânătoare...aidoma unor fotografii...

- Cine le-a desenat ?

- Astea...aaaa Mihai, Mihai a lui Tanti Anica..îmi spunea verișoara mea.

Peste ceva ani, la începutul lui 90 eram un puștan, ca jumatate din Romania..fan MJ. Pe Mihai îl știam, pentru că venea și mai ne ajuta la treabă prin curte. Destinul, se pare, nu îi surâsese, și se refugiase în boema bahică și mizerie. Când se odihnea pe marginea bătăturii, mă fascina tot timpul tonul și vocabularul lui și îmi dădea cu virgulă, cum poate un om ca el să ajunga așa.

- Știi ce e aia ?... mă întreabă zâmbind cu ochii spre cer

-Fum de la avion, zic eu...

- E dâră de condensare...îmi spuse atunci..și pesemne că dialogul a mai continuat, dar acum nu îmi mai amintesc altceva.

Convenisem ca el să-mi dea orice revistă sau ziar cu MJ iar eu să îi furnizez materiale cu avioane. La vremea aceea, unchiul meu lucra la aeroport și aveam reviste din belșug, astfel că trocul meu cu Mihai funcționa (ce-i drept și Mihai de peste ocean era în vogă, iar Mihai al nostru găsea materiale pentru mine...).

Omul nostru îmi povestise că el își face singur lunetele și urmărește avioanele din pod; la început eram rezervat în a crede, dar într-adevăr, din acoperișul căsuței ponosite vedeam țigle scoase și un soi de lunete din furtun gros negru îndreaptate spre nord, est..

Zâmbind îmi amintesc acum că am stricat pentru Mihai un proiector de diafilm din Polonia și un aparat Kodak (le adusese unchiul meu din delegație cu aeroportul în anii 80..)

Tot timpul, când ne întâlneam pe stradă, mă intreba: mai ai ceva ? (vreo revistă, vreun pliant de bord...)

Ani de zile când mergeam la mătușa mea vedeam lunetele în pod...oare or fi fost bune de ceva..o fi văzut ceva prin ele? Sau o fi fost totul in mintea lui ?

Acum peste ani, îl vad pe Mihai a lui Tanti Anica primul spotter și pasionat de aviație pe care l-am cunoscut !

 

Cer Senin...tuturor !

                                                                                                            Autor: Anonim

vineri, 18 februarie 2022

Smiley face

 Bel Air Aviation  OY-HML

Zâmbăreții zburători deasupra mării

https://descopera-aeroportul-kogalniceanu.blogspot.com/2022/01/elicoptere-deasupra-marii-negre.html

Să aveți un week-end plăcut!

sursa foto: https://www.helis.com/database/modelorg/Bel-Air-AW139/


marți, 15 februarie 2022

Azi e Ziua nationala a lecturii!

   Incepand din acest an, pe 15 februarie sarbatorim Ziua nationala a lecturii. 

Cine mai citeste in ziua de azi? In conditiile in care totul e pe fugă, informatia este redusa la minim, cand textele de pe fb sau Instagram trebuie sa fie de maxim 4-5 cuvinte si sa fie insotite de fotografii, pentru a atrage atentia, rar mai vezi pe cineva sa mearga la o biblioteca, fara a fi obligat.

Cu toate astea, am fost surprinsa sa constat ca exista multi cititori dornici sa se deconecteze de lumea reala si sa renunte la butonatul mobilului pentru a citi o carte reala, cu pagini de hartie :) Atunci mi-a venit ideea de a infiinta o biblioteca!

Asa se face ca din aprilie 2021 avem aici, pe aeroport, o biblioteca cu carti, reviste, brosuri, pliante, albume foto si CD-uri, cu tematica de aviatie. Am numit-o biblioteca ”Zbor imaginar” si am promovat-o atat in on-line cat si fizic, pe aeroport. Pe blog am creat o pagina dedicata bibliotecii unde postez extrase din carti (cat e permis, avand in vedere drepturile de autor) sau recenzii ale cartilor. https://descopera-aeroportul-kogalniceanu.blogspot.com/p/biblioteca-zbor-imaginar.html

Biblioteca are o sectiune dedicata cartii vechi, in care avem copii ale unor ziare romanesti din anul 1850, cu caractere chirilice, in care sunt articole despre zborul cu balonul. Ca sa le citim, am facut un curs extra-intensiv de descifrare a caracterelor chirilice romanesti:)) Tot aici sunt carti vechi, de la inceputurile aviatiei, din anii 1904 si 1906, scrise de români si francezi. 

Sectiunea dedicata Aeroportului M. Kogalniceanu contine manuscrise cu istoricul aeroportului scrise de fostii Comandanti ai aeroportului din anii '60-'70, albume si CD-uri de prezentare a aeroportului, pliante de la mitingurile aeriene care au avut loc aici pe aeroport si un album de prezentare a acestui blog. In album sunt pagini cu fotografiile cele mai reusite de pe blog si unele sunt impregnate cu miros de kerosen, ca puteti sa vedeti imagini si sa simtiti mirosul unui aeroport :)

O alta sectiune a bibliotecii este reprezentata de beletristica pe teme de aviatie. Sunt romane romanesti si straine, biografice sau de fictiune, despre viata aviatorilor romani si straini iar unele dintre ele au stat la baza unor filme celebre americane (cine nu a vazut filmul Aeroportul?).

Revistele vechi si noi pe teme de aviatie sunt o sectiune aparte a bibliotecii si sunt puse la dispozitia cititorilor atat in biblioteca cat si in spatiu exterior. Sunt reviste vechi romanesti dar si ultimele numere ale unor reviste internationale de aviatie.

In sectiunea dedicata cartii pentru copii sunt cateva lucrari romanesti si o brosura in limba germana cu povestea unei sirene din lacul Constanta (Germania) care vrea sa zboare cu un Zeppelin! Tot aici copiii pot invata cum sa construiasca un avion, impreuna cu o echipa de soricei :)

Am incercat sa satisfacem si dorintele celor care prefera altfel de carti....... si am cumparat carti de joc cu poze ale avioanelor din WW2!


Toata biblioteca este catalogata si pentru majoritatea cartilor sunt puse la dispozitia cititorilor scurte recenzii. Daca ma intrebati câti cititori avem, pot sa va zic ca am simtit nevoia sa tinem evidenta lor intr-un registru ;) 


Multumim cititorilor si in special celor care au facut donatii pentru biblioteca!!!

Spor la citit!




vineri, 11 februarie 2022

Transparenta totala

   Azi e o zi frumoasa, cu soare. Avioanele aterizeaza si decoleaza la LRCK, ca in orice alta zi obisnuita.

Si totusi azi nu e o zi ca toate celelalte. 

Vreti sa descoperiti ce se intampla azi si acum la aeroportul Mihail Kogalniceanu? Nu avem nimic de ascuns. E simplu! Urmariti stirile oficiale pe orice post TV sau pagina de fb a autoritatilor.

Transparenta totala!

👍😉


Jens Stoltenberg, secretarul general al NATO la Kogalniceanu


joi, 10 februarie 2022

Cand ploua in Dobrogea, trebuie sa ”multumim” cuiva de sus

  Nu, nu e vorba despre divinitate, ci despre greci!

Dacă nu vine natural, ploaia poate fi stimulată prin însămânțarea norilor cu iodură de argint. Jurnaliștii de la AgroJurnal au filmat, în premieră, unul dintre testele făcute pe aeroportul Mihail Kogălniceanu de Autoritatea Națională de Stimulare a Ploilor. Avioane ale partenerilor greci, care stimulează de ani de zile ploile, au însămânțat norii de deasupra Dobrogei, cu ajutorul unor rachete speciale, iar ploile nu au întârziat să apară.

https://www.digi24.ro/stiri/economie/agricultura/video-cum-decurge-insamantarea-norilor-cu-iodura-de-argint-pentru-producerea-ploilor-1736349

Am mai scris despre avioanele grecilor  (vedeti aici).


AVE!





luni, 7 februarie 2022

YR-TPF (Florea)

      Am gasit pe net o imagine frumoasa de la Kogalniceanu, din iunie 1994, cu Tupolevul Tarom YR-TPF (Florea, cum ii ziceam noi). Vreti sa vedeti cum era in cabina unui Tupolev? Am pe blog o poza din 1996 cu două fete la manșă. ;)

Scarile de pasageri sunt celebrele scari rusesti, SPT 114. Am o poza din 1995 cu fetele de la Handling pe scara de imbarcare la avion. Le recunoasteti? :)


sursa: Fb, grup Romanian Spotters, Chriss Allen


Despre avioanele Tupolev ale Tarom, domnul Virgil Teianu povesteste:

..... au inceput sa le taie dupa '95... Cel mai rapid avion ce l-a avut Romania... Nu o spun ca am Licentza pe acest avion...o spun ca stiu... putea depasi 1000 km la ora... La New York...prin '86 i-a dat pe spate pe americani...nu intelegeau de ce venea mai devreme din curse...pe JFK. 
La un zbor tehnic, fiind la sol, alti colegi erau sus, au facut avionul asta aproape racheta in decolare... Am intepenit si am picat efectiv in iarba pe pista de la Otopeni...imi tremurau genunchii... Unul din colegii din zborul tehnic a avut rau, vertij spre voma... 
Dupa Concordul frantuzesc... Tupolev era, la vremea lui, No. 2 in Lume, la pasageri.

sursa: Fb, grup Tarom - ieri, azi, mâine


Cateva documente gasite pe net











miercuri, 2 februarie 2022

Amintiri de la Marea Neagra

    In 1979 litoralul nostru era plin de polonezi. Am gasit pe net un filmulet facut de un turist polonez in Mamaia, care surprinde si imagini de pe aeroport, la debarcarea dintr-un Tupolev 154 Tarom.

Sunt doar cateva secunde in care apare avionul, pentru ca atunci pasagerii nu aveau voie sa faca poze sau filme pe aeroportul Kogalniceanu.

Inmatricularea avionului pare ca este YR-TPC.  Vedeti de la minutul 5:10.

Ce bucurie!

     Blogul e foarte apreciat de colegi, drept dovadă fiind reacția promptă la postări!

Vă multumesc tuturor pentru apreciere și pentru distribuirea informației!

Sincere multumiri pentru cea mai mare fană a blogului (nu dau nume ;)!


Keep in touch!

😁


luni, 31 ianuarie 2022

joi, 27 ianuarie 2022

Elicoptere deasupra Marii Negre

 

BBX 304 si BBX 404 callsign Blue Bell 

Tipul elicopterelor - Agusta Westland AW139, inmatriculate OY-HVB si OY-HJL


Vedeti cum e sa zbori la bordul unui elicopter spre o platforma de foraj marin in prezentarea 

Bel Air Aviation A/S (Danemarca)








miercuri, 26 ianuarie 2022

Volei feminin azi la Medgidia

CS Medgidia vrea să-și continue seria victoriilor din Challenge Cup 

http://www.radioconstanta.ro/2022/01/25/cs-medgidia-vrea-sa-si-continue-seria-victoriilor-din-challenge-cup/

Sala Sporturilor „Iftimie Ilisei” din Medgidia va găzdui miercuri, 26 ianuarie, de la ora 18,30 meciul contând pentru sferturile Challenge Cup la volei feminin dintre formația gazdă, CS Medgidia și Tent Obrenovac din Serbia.
Formația antrenată de Florin Voinea și Radu Began dorește să-și continue seria victoriilor din competiția continentală după ce a eliminat cu două victorii pe OK Kastela din Croația (3-1 în deplasare și tot 3-1 la Medgidia) și pe Hapoel Kfar Saba din Israel (3-0 în deplasare și același scor pe teren propriu).
Iată mesajul clubului dobrogean postat pe un site de socializare: „CS Medgidia o va întâlni miercuri, 26 ianuarie, de la ora 18:30, pe Tent Obrenovac din Serbia, în sferturile de finală ale Cupei Challenge.
Va fi a doua ocazie pentru formația noastră de a juca un meci din cupele europene, chiar în fața propriilor suporteri.
“Este o senzație de nedescris în cuvinte când suntem susținute de suporterii noștri.”, au spus fetele înaintea partidei de acasă, acolo unde speră ca publicul să le fie, ca de fiecare data, aproape.
CS Medgidia a ajuns în aceasta fază a competiției după ce a trecut ultima oară de Hapoel Kfar Saba, cu 3-0, în ambele manșe.
Tent Obranovac vine la Medgidia, după ce a învins-o pe VK Selmy Brno (Cehia) cu două victorii, 3-2 și 3-0.”
Cătălin Donose

Fetele din Serbia au venit ieri. Iata o poza pe platforma, langa avionul ATR 72, YU-ALU.


Ati zburat cu Air Serbia? Ce ziceti de avioane? Dar de echipaje?  

Frumoaaase!


Update 27.01.2022 - Romania a pierdut :(






joi, 20 ianuarie 2022

18 ani!

 Azi sarbatorim!!!

In 2022 se implinesc 18 ani de cand am zburat prima data (si ultima?!) cu un Zeppelin. Era la aeroportul M. Kogalniceanu in vara anului 2004. 

Zeppelinul D-LZFN facea un tur al Europei de est, pentru promovarea modelului BMW Seria 1 si a facut cateva zboruri deasupra litoralului, in Mamaia - am mai scris pe blog despre eveniment https://descopera-aeroportul-kogalniceanu.blogspot.com/p/aeronave-deosebite-pe-aeroport.html



Adevarul e ca ar trebui sa mai astept pana la vara ca sa dau mare petrecere, dar...... a sosit coletul din Germania!!! Yuhuuu!!!

Sunteti curiosi ce am primit? Ia uitati aici ce frumuseti! J






Avem si tort! :))
  

George, multumim pentru colaborare!

 

Daca aveti rabdare, cititi cateva chestii interesante despre Zeppelin.

Date tehnice despre Zeppelin http://www.zeppelinhistory.com/rigid-airships-history/zeppelin-nt/

 Zeppelin NT („Neue Technologie”) este un dirijabil semirigid umplut cu heliu care este fabricat din anii 1990 de compania germană Zeppelin Luftschifftechnik GmbH (ZLT) din Friedrichshafen.

Dirijabilele din clasa Zeppelin NT au 75 de metri lungime, 14 metri diametru și 19,50 metri lățime. Au viteza maximă de 125 km/h și pot zbura 900 km fără aterizare sau 24 de ore. Dirijabilul din clasa Zeppelin NT poate transporta 12 pasageri plus 2 membri ai echipajului sau 1.900 kg de marfă. Zeppelin NT este capabil să decoleze și să aterizeze pe verticală. 

Corpul aeronavei este realizat ca o combinație a unei structuri triunghiulare rigide din fibra de carbon, conectate cu structuri de aluminiu și întărite cu cabluri. Coca aeronavei este o celulă de gaz realizată dintr-un laminat cu trei straturi: unul din Tedlar (PVF), un strat de țesătură de poliester și un strat de poliuretan. Zeppelin NT are trei motoare, două laterale și unul pe pupa, care folosesc benzină de aviație. Cele două motoare laterale se pot înclina și pot fi rotite cu 90° în sus sau cu 30° în jos și fac ca dirijabilul să fie capabil de decolări verticale. Motorul din spate alimentează o elice propulsoare și o elice de direcție.

Cabina de pilotaj este echipată cu sisteme avionice moderne și oferă vizibilitate externă similara cu cea a unui elicopter. Comenzile de zbor folosesc tehnologia fly-by-wire pentru a reduce solicitările fizice ale pilotului, precum și pentru a permite executarea manevrelor de precizie; pilotul folosește un singur joystick pentru a conduce dirijabilul.

 

Date despre Zeppelinul D-LZFN, Friedrichshafen https://en.wikipedia.org/wiki/Zeppelin_NT

Prototipul Zeppelin NT (SN 01), D-LZFN, Friedrichshafen, a fost destinat a fi utilizat pentru antrenarea piloților pentru zboruri speciale și pentru prezentări. 

D-LZFN a zburat in 2004 in Europa de est, intr-un tur aerian de 2 luni pentru promovarea BMW Series 1, in Slovacia, Romania, Croatia, Slovenia, Turcia, Bulgaria si Ungaria. https://zeppelin-nt.de/en/zeppelin-NT/history.html

Incepand din  2005, Friedrichshafen a avut baza în Jwaneng, un oraș minier de diamante din sudul Botswanei, unde a efectuat un studiu geofizic în numele De Beers Prospecting Botswana. 

Dirijabilul a fost mutat de la Amsterdam la Cape Town cu o navă și apoi zburat la Gaborone, unde a fost instalat un gradiometru gravitational care măsoară modificările câmpului gravitațional al Pământului asociate cu variațiile densității geologice. Tehnologia se bazează pe accelerometre, iar calitatea datelor este sensibilă la turbulențele și mișcarea asociate, de obicei, cu instalațiile de aeronave cu aripă fixă. Dirijabilul, care zboară încet noaptea într-un aer relativ rece, calm, oferă o platformă foarte stabilă și silențioasă din punct de vedere vibrațional. Datele rezultate sunt capabile să dezvăluie semnalele gravitaționale destul de slabe asociate zonelor cu kimberlite – o sursă de diamante – îngropate sub nisipurile Kalahari. Aceasta misiune s-a încheiat la 20 septembrie 2007, când D-LZFN a fost avariat iremediabil de un vârtej în timp ce era ancorat la catargul său. 

Inmatricularea D-LZFN a fost data ulterior altui Zeppelin.

 


 

Articole din presa nationala, din 2004

Bucurestiul, vazut din Zeppelin - de Grigore Cartianu, Evenimentul Zilei, Vineri, 2 iulie 2004 https://www.hotnews.ro/stiri-arhiva-1264388-bucurestiul-vazut-din-zeppelin.htm

 

Astazi este cea de-a treia si ultima zi in care pe cerul Bucurestiului mai poate fi vazut cel mai mare aparat de zbor din lume, Zeppelin NT. Miine, acesta va zbura spre Constanta, iar duminica si luni va fi oaspetele turistilor de pe litoral. Aeronava promoveaza imaginea noului autoturism BMW Seria 1 in 10 tari din centrul si estul Europei.

Un reporter al "Evenimentului zilei" a survolat ieri Capitala, timp de aproape o ora, in nacela gigantului zburator. Senzatia e colosala. Mai departe cititi aici https://www.hotnews.ro/stiri-arhiva-1264388-bucurestiul-vazut-din-zeppelin.htm


Zeppelin, un zbor la 75 de ani - Dacian Don - Agenda zilei http://www.virtualarad.net/news/2004/va_n210704_ro.htm

Un moment extrem de emotionant pentru angajatii Aeroportului International Arad si, nu in ultimul rand, pentru aradeni, s-a petrecut ieri in judetul nostru: un zeppelin (dirijabil) apartinand Aeroportului german Friedeschafen a survolat Aradul, aterizand in cele din urma pe aeroport.

Acum 75 de ani...
Inedit este faptul ca un astfel de eveniment s-a mai petrecut in Arad acum aproximativ 75 de ani, mai precis pe data de 16 octombrie 1929, la ora 20,00. 
Atunci, din declaratiile directorului Aeroportul Arad, Dan Balacel, la carma zeppelinului nu s-a aflat nimeni altul decat... Graf Zeppelin.
.....



Alte link-uri interesante:

Cum zboara Zeppelinul https://www.youtube.com/watch?v=Lu4YM15yVDw

 

Pagina oficiala de fb a  Deutsche Zeppelin-Reederei ZLT Zeppelin Luftschifftechnik 88046 Friedrichshafen https://www.facebook.com/search/top?q=zeppelin%20nt

Filmare cu  sosirea Zeppelinului la Arad https://www.youtube.com/watch?v=Pbf5wJfg86k

O fotografie reusita facuta de un spotter in vara 2004 la Constanta. Norocosii au avut ocazia sa faca o baie in mare si sa aiba deasupra lor... umbra unui Zeppelin. Eu eram la bord Jhttps://www.airliners.net/photo/Deutsche-Zeppelin-Reederei/Zeppelin-LZ-N07-100-Zeppelin-NT/634376

Cel mai tare film facut din Zeppelin! Deasupra muntilor acoperiti de zapada, din Zeppelinul de un alb imaculat care era in zbor stationar, coboara pe franghii 3 schiori pe varf de munte. De acolo, pe rand, fiecare porneste in viteza spre poalele muntelui, urmariti din cer de umbra Uriasului!  https://youtu.be/ilQxWAK4EGk


Va place trupa Led Zeppelin? Greatest Hits Full Album - Best Songs Of Led Zeppelin Playlist 2021 https://www.youtube.com/watch?v=sH4Ksp3u-ms

 


luni, 17 ianuarie 2022

Stewardesele promoveaza aeroportul Kogalniceanu pe Insta ;)

  Atentie! Postarea aceasta e numai pentru utilizatorii de Instagram! 👀😁 

(daca nu ai cont Insta, nu poti vedea pozele)


 Onuca S., o frumoasa insotitoare de bord de la Blue Air,  promoveaza aeroportul MK pe Insta 😍✈

Vedeti  aici  o poza de pe scara de imbarcare in avion, facuta noaptea 🌙, la MK. Mai sunt si alte poze foarte frumoase pe contul ei de Insta. 

Colega ei, simpatica Bianca G., a facut o poza exact in acelasi loc, dar in timpul zilei 🌞. Vedeti poza aici.


Multumim echipajelor de la companiile aeriene care promoveaza aeroportul Mihail Kogalniceanu !


💓✈💓


vineri, 14 ianuarie 2022

Landing in Constanţa LRCK

Imagini cu aeroportul Kogalniceanu, filmate dintr-un unghi diferit!
Avionul este un BRM Aero Bristell NG-5, inmatriculare UR-ZRS


Il recunoasteti pe dispecerul de sol? 
:)


sursa canalul de YouTube al pilotului Stanislav Zubar

Urmariti filmele lui Stanislav aici
https://www.youtube.com/channel/UC1gpkNXbq06RoOtCtlQIAwA

luni, 3 ianuarie 2022

La inceput de an

 Acest inceput de an a venit cu o stire foarte buna!

„Se instituie anul 2022 ca Anul Smaranda Brăescu, pentru celebrarea împlinirii a 90 de ani de la stabilirea recordului absolut la parașutism, la data de 19 mai 1932, de către aviatoarea Smaranda Brăescu. Începând cu anul 2022, pentru a marca personalitatea aviatoarei Smaranda Brăescu, se pot desfășura anual ceremonii, în datele de 19 mai și 2 octombrie, care pot fi organizate de autoritățile administrației publice centrale și locale, precum și de instituțiile publice de cultură din țară și din străinătate, prin derularea unor programe și manifestări cu caracter cultural sportiv, în colaborare cu organizații neguvernamentale”.

Despre Smaranda Brăescu, parasutista si aviatoare de elita, s-a scris mult. Puteti sa cautati pe net informatii -  aici, aici sau aici.

In schimb, daca preferati sa cititi carti, va invit la biblioteca mea ”Zbor imaginar”, unde puteti sa gasiti informatii despre realizarile Smarandei. Iata cateva randuri:

-    Aviatoarele Romaniei, din inaltul cerului in beciurile Securitatii, de S. Turturică – ”Era in toamna anului 1927...... In holul din fata cabinetului in care severul colonel aviator Athanase Berbecu tuna si fulgera impotriva unor elevi piloti care incalcau disciplina, isi face aparitia o codana bruneta si cârnă, cu aspect de modesta si timida scolarita, raritate in interiorul cazon al unei unitati militare, fie ea si aviatica. Inarmata cu o recomandatie scrisa din partea pictorului Brăescu, binecunoscut in lumea vechilor aviatori ..., cerea insistent audienta la comandant”.

-     Din amintirile unui vechi aviator, de Gh. Negrescu - ”In cadrul Aeroclubului Albastru s-a dat tot sprijinul inimoasei parasutiste Smaranda Brăescu pentru a realiza recordul feminin de inaltime la aruncarea cu parasuta. Punandu-i-se la dispozitie un avion, pilotat de locotenentul Papană, spre a realiza acest record, Smaranda Brăescu s-a aruncat cu parasuta de la 6000 m, la 28 octombrie 1931, stabilind astfel un record european.”

-        Aviatorul Alex Papană, de V. Firoiu - ”- Papană, iata, te afli in fata unei parasutiste care vrea sa faca un lucru mare: vrea musai sa se arunce de sus, de cat mai sus posibil, din avion, pentru a stabili o data cu recordul absolut feminin al Romaniei, si pe cel absolut, al tarii noastre si – de se va putea, se-ntelege – si recordul mondial feminin.”

”Imediat ce am ajuns la inaltimea de 6000 m, domnisoara Smaranda Brăescu se ridică in picioare, se urcă pe scaunul pe care sezuse in carlinga si trece, cu multa stapanire de sine, cu unul din picioare peste marginea carlingii. Ma uit un moment inainte si apoi ma intorc din nou catre navigatoarea mea, pentru i-a face semn sa sara. Constat insa ca a disparut..... Dupa 21 de minute si 25 de secunde....Smaranda atinsese pamantul Baraganului...populatia satelor a pornit cu carute, calari, pe biciclete si cei mai multi pe jos acolo unde vazusera ca se-ndreptase imensa umbrela picata, in leganari, din inaltul cerului”

-       Din amintirile unui vechi aviator, de Gh. Negrescu -”In dorinta de a castiga un alt record pentru tara mea si pentru gloria feminina in genere, am cerut poporului roman sa ma ajute, fiindca sunt saraca, sa pot pleca in America pentru a bate recordul barbatesc de parasutism, care era de 21171 feet detinut de un american.... Dupa multe incercari, in  ziua de 19 mai 1932, am urcat cu avionul pana la 24000 feet de unde am sarit. Barograful a fost trimis la Washington, la National Aeronautic Association, unde am fost recunoscuta si proclamata invingatoare a recordului mondial de coborare cu parasuta”.

-       Escadrila Alba, de D. Focșa – ”Stela Huțan – Palade ...pe Smaranda Brăescu a cunoscut-o foarte bine si isi aminteste indeosebi de aversiunea pe care o avea celebra parasutista fata de sovietici si de profunda ei religiozitate. De fiecare data cand se urca in avion, inainte de porni, scotea o iconita cu Maica Domnului, o aseza in fata si se inchina, spunand o rugaciune.”

-     Icarii din Carpati, de C. Ucrain si D. Craciun – ”Exemplu de curaj si pasiune netarmurita, ea a facut, prin recordurile obtinute la parasutism, ca intreaga omenire sa vorbeasca cu admiratie despre ea si despre Romania”;

 

Acum, la inceputul anului 2022, e bine sa avem in minte mostenirea Smarandei Brăescu, care  inseamna depasirea barierelor, curaj, determinare, incredere in fortele proprii, gandire ”out of the box”, cinste si daruire.

Va doresc un an mai bun!