Pagina
Vestigii pe aeroport e un fel de
vitrina dintr-un muzeu de arheologie:) Nu am facut sapaturi arheologice pe
terenul de la aeroport (inca), insa am facut “sapaturi” prin magazii, prin arhive si
prin subsoluri cu obiecte casate. Asa am gasit masini de scris vechi, masini de
calcul, interfonul, lampa de birou, un sigiliu vechi, un parbriz de la un
autobuz ajuns la fier vechi, pe care e vechea emblema a aeroportului.
Prin
curte am gasit vechile utilaje din anii ‘80-‘90, care intre timp au fost casate si duse la fier vechi. Cea
mai interesanta mi s-a parut o scara de pasageri care era fabricata prin anii '70 si care a functionat pana prin 2018! Facuta in URSS, rezistenta.
Am
primit de la colegi documente vechi, un caiet de pregatire CIPA si o Licenta de
functionare de personal tehnic aeronautic. Vestigii…
AMR
e scrijelit pe toate suprafetele pe unde au fost soldati in posturi de paza, in
perioada de dinainte de 1989. Saracii, stateau in post si isi numarau zilele
pana la liberare… Am gasit AMR pe balustrada scarilor catre turnul de control,
pe antena veche de la radar, pe ziduri. Era grea armata! Azi sunt multi care nici nu stiu ce e AMR :)
Dintre toate vestigiile, cele
mai dragi mie imi sunt obiectele vechi legate de radar si de telex, pentru ca
acolo mi-am petrecut o parte din copilarie. Veneam la aeroport in week-end si
stateam ori in biroul de la telex, ori la radarul de pe aeroport.
La biroul Telex erau
o gramada de aparate de transmitere a mesajelor si era zgomot infernal
toata ziua. Pe masinile de telex se scriau mesaje care se imprimau pe un sul
de hartie; prin lateral aveau o fanta prin care iesea o banda de hartie perforata (textul codificat in perforatii asezate intr-o anumita ordine). Banda perforata se rupea si era bagata
in alta masina de telex, care incepea sa scrie singura textul “citit” de pe
perforatii. Eram fan-ul nr. 1 al lor ca mi se pareau ca sunt asa de destepte!!!
Mesajele erau planuri de zbor, NOTAM-uri, mesaje comerciale, administrative,
etc. Si imi placea acolo ca aveau o pisica care cred ca era surda, ca dormea
dusa, in galagia aia :)
La radar era super! Aveau aparatura
englezeasca de la Plesey, adusa prin anii ’70, erau de fapt niste dulapuri metalice pline cu sertare in
care erau placi cu circuite si mai aveau niste monitoare pe care apareau
avioanele ca niste mici puncte luminoase portocalii. Antena radar era in spatele cladirii,
pe un schelet metalic si se invartea permanent. Nu prea stateam in apropierea
ei ca stiam ca e periculos (radiatii). In schimb, aveau acolo o mica gradina cu
legume, un put cu apa, custi cu iepuri, asa ca eram ca intr-o mica gospodarie de la
tara. Imi placea ca tot timpul erau caini acolo si toata ziua stateam pe o
banca afara, inconjurata de caini si urmaream cum decoleaza avioanele pe pista
care era destul de aproape.
Iata vestigiile gasite pe aeroport si in jurul lui!
O parte dintre ele sunt expuse intr-un birou, ca un mic muzeu pe care am intentia sa il promovez si cu ajutorul colegilor, sa il imbogatesc cu exponate.
Documente foarte vechi, de la inceputul activitatii pe aeroport, gasite in subsolul turnului de control -
le vedeti intr-o postare detaliata aici
E la centrala de la Kogalniceanu (intr-o cladire parasita)!
La intrare in cladire, un tablou sugestiv: naufragiu
In padurea de langa aeroport, la fostul hotel TAROM
Sigla TAROM, din anii '70
Farfuria din restaurantul hotelului a supravietuit anilor si nici macar nu e ciobita :)
Vestigiile sunt descoperite de Adi Jiga
Mașini de scris Robotron și Optima aduse din Germania, erau niste bijuterii pentru secretare si alte functionare!
Aici sunt masini de calcul cu care se calculau banii in ziua de salariu.
Una din ele are poza unui actor celebru, decupata din revista Cinema.
Nu stiu cine, dar e barbat bine ;)
Va dati seama ce zâmbet avea casiera cand folosea masina de calcul :))
Foto: Mihai Viziteu
De la Uzina electrica, un redresor cu seleniu din 1972!
Lant pentru oprirea la sol a avioanelor - zis si CROCODILUL
Parbriz cu sigla veche a aeroportului
- posibil de la PAPAGAL (autocarul de tura)
Tablou electric
Jos in stanga: HERLING, SALA SEDINTE.... :)))
Licenta personal tehnic aeronautic 1981 - 1997,
de la AN 24 si Il 18 la B 707 si B 737
Sigiliu vechi, inca in uz
Socialismul stiintific in anii '80
Manipulator de la statia de radiotelefonie Stiti Morse?
... --- ...
APA 5 - electroalimentator pentru pornirea avioanelor
Interfon - ce a mai ramas din el
Scara pt. pasageri (poza din pliantul Tarom, 1974, de la Kogalniceanu)
In 1995 (parca), uniformele erau asortate cu scara
Aceeasi scara (ruseasca), in 2011
- e bine intretinuta -
Intr-un birou |
Sub dusumea, totul e praf si pulbere, oale si ulcele :) - vedeti daca mariti poza! |
Intr-un birou e o rama de fereastra veche |
..care acum se deschide inspre raftul pt documente |
si in trecut se deschidea spre platforma de avioane. |
Usa de la fostul birou TELEX, cu fereastra pt predarea documentelor |
Candva, pe acest cadru metalic era antena RADAR |
Acum antena RADAR e alaturi, in "bila" alba |
Tehnologie anii '70 |
|
AMR 7, 4...
|
Nu se desface. Sub tensiune. |
2 comentarii:
daca spui tuuuuuu :)
D.M.-Legenda vie ...cel mai experimentat
Trimiteți un comentariu