Vestigii pe aeroport

     Pagina Vestigii pe aeroport e un fel de vitrina dintr-un muzeu de arheologie:) Nu am facut sapaturi arheologice pe terenul de la aeroport, insa am facut “sapaturi” prin magazii, prin arhive si prin subsoluri cu obiecte casate. Asa am gasit masini de scris vechi, masini de calcul, interfonul, lampa de birou, un sigiliu vechi, un parbriz de la un autobuz ajuns la fier vechi, pe care e vechea emblema a aeroportului. 
Prin curte am gasit vechile utilaje din anii ‘80-‘90, care intre timp au fost casate si duse la fier vechi. Cea mai interesanta mi s-a parut o scara de pasageri care era fabricata prin anii '70 si care a functionat pana prin 2018! Facuta in URSS, rezistenta.

Am primit de la colegi documente vechi, un caiet de pregatire CIPA si o Licenta de functionare de personal tehnic aeronautic. Vestigii…

   AMR e scrijelit pe toate suprafetele pe unde au fost soldati in posturi de paza, in perioada de dinainte de 1989. Saracii, stateau in post si isi numarau zilele pana la liberare… Am gasit AMR pe balustrada scarilor catre turnul de control, pe antena veche de la radar, pe ziduri. Era grea armata! Azi sunt multi care nici nu stiu ce e AMR :)

    Dintre toate vestigiile, cele mai dragi mie imi sunt obiectele vechi legate de radar si de telex, pentru ca acolo mi-am petrecut o parte din copilarie. Veneam la aeroport in week-end si stateam ori in biroul de la telex, ori la radarul de pe aeroport. 
La telex erau o gramada de aparate de transmitere a mesajelor telex si era zgomot infernal toata ziua. Pe masinile de telex se scriau mesaje care se imprimau pe un sul de hartie; prin lateral aveau o fanta prin care iesea o banda de hartie  perforata (textul codificat in perforatii asezate intr-o anumita ordine). Banda perforata se rupea si era bagata in alta masina de telex, care incepea sa scrie singura textul “citit” de pe perforatii. Eram fan-ul nr. 1 al lor ca mi se pareau ca sunt asa de destepte!!! Mesajele erau planuri de zbor, NOTAM-uri, mesaje comerciale, administrative, etc. Si imi placea acolo ca aveau o pisica care cred ca era surda, ca dormea dusa in galagia aia :)

    La radar era super! Aveau aparatura englezeasca de la Plesey, adusa prin anii ’70, erau de fapt  niste dulapuri metalice pline cu sertare in care erau placi cu circuite si mai aveau niste monitoare pe care apareau avioanele ca niste mici puncte luminoase portocalii. Antena radar era in spatele cladirii, pe un schelet metalic si se invartea permanent. Nu prea stateam in apropierea ei ca stiam ca e periculos (radiatii). In schimb, aveau acolo o mica gradina cu legume, un put cu apa, custi cu iepuri, asa ca eram ca intr-o mica gospodarie de la tara. Imi placea ca tot timpul erau caini acolo si toata ziua stateam pe o banca afara, inconjurata de caini si urmaream cum decoleaza avioanele pe pista care era destul de aproape.

Iata vestigiile gasite pe aeroport si in jurul lui!

Cea mai noua exponata din seria vestigiilor este acest generator de frecventa din anii '60





Aici nu e centrala de la Cernobil! 
E la centrala de la Kogalniceanu (intr-o cladire parasita)!








La etaj, birouri parasite


Pe holuri, usi duble din grilaj metalic, de la fostele camere cu ...secrete.


Pe acoperis, panouri solare din anii 80


La intrare in cladire, un tablou sugestiv: naufragiu


In padurea de langa aeroport, la fostul hotel TAROM

Sigla TAROM, din anii '70

Farfuria din restaurantul hotelului a supravietuit anilor si nici macar nu e ciobita :) 
Vestigiile sunt descoperite de Adi Jiga 


Mașini de scris Robotron și Optima aduse din Germania, erau niste bijuterii pentru secretare si alte functionare!




Aici sunt masini de calcul cu care se calculau banii in ziua de salariu.
Una din ele are poza unui actor celebru, decupata din revista Cinema.
Nu stiu cine, dar e barbat bine ;)
Va dati seama ce zâmbet avea casiera cand  folosea masina de calcul :))
Foto: Mihai Viziteu


De la Uzina electrica, un redresor cu seleniu din 1972!




Lant pentru oprirea la sol a avioanelor - zis si CROCODILUL




Parbriz cu sigla veche a aeroportului
- posibil de la PAPAGAL (autocarul de tura)




Tablou electric
 Jos in stanga: HERLING, SALA SEDINTE.... :)))



Licenta personal tehnic aeronautic 1981 - 1997,
de la AN 24 si Il 18   la   B 707 si B 737



Sigiliu vechi, inca in uz





Socialismul stiintific in anii '80








Manipulator de la statia de radiotelefonie Stiti Morse?
 ... --- ...



APA 5 - electroalimentator pentru pornirea avioanelor





Interfon - ce a mai ramas din el



Scara pt. pasageri (poza din pliantul Tarom, 1974, de la Kogalniceanu)


In 1995 (parca), uniformele erau asortate cu scara

Aceeasi scara (ruseasca), in 2011
- e bine intretinuta -


Lampa din anii '70 - in dreapta biroulu
 Dl. Ion Vasile - Comandant adjunct 1961-1977 si Comandant aeroport 1977-1978

 
Aceeasi lampa, in 2011, in biroul Comandantilor adjuncti (decor)


La fostul crematoriu de deseuri de catering de la bordul avioanelor





 
Intr-un birou
Sub dusumea, totul e praf si pulbere, oale si ulcele :) - vedeti daca mariti poza!

Intr-un birou e o rama de fereastra veche
..care acum se deschide inspre raftul pt documente
si in trecut se deschidea spre platforma de avioane.

Usa de la fostul birou TELEX, cu fereastra pt predarea documentelor

Candva, pe acest cadru metalic era antena RADAR
Acum antena RADAR e alaturi, in "bila" alba
Tehnologie anii '70














































primita de la englezi - Plessey RADAR


Armata era grea atunci - "Hai liberare!"
 AMR 7, 4...

AMR...


Nu se desface. Sub tensiune.

2 comentarii:

Anonim spunea...

daca spui tuuuuuu :)

Propellius spunea...

D.M.-Legenda vie ...cel mai experimentat