sâmbătă, 30 aprilie 2011

Despre Gheorghe Constantin


General de flotila aeriana (in retragere) Gheorghe Constantin

-    nascut pe 12 aprilie 1921 in Constanta;
-    a obtinut brevetul de zbor de la Scoala Civila de pilotaj ARPA Bucuresti;
-    in 1941 a absolvit Scoala de pilotaj de la Bobocu;
-  in 21 iunie 1941 a intrat in lupta ca pilot, la doar 20 de ani, in cadrul Grupului de bombardament VI: „am luptat atat pe frontul de est cat si pe cel de vest, am ajuns pana la Stalingrad si chiar la Odessa.”
-    in 1941 a fost decorat de Maresalul Antonescu cu Steaua Romaniei si avansat in grad pentru curajul dovedit pe front;
-  in 1949 activeaza in cadrul Regimentului de Hidroaviatie Constanta, in functie de conducere;
-    in 1949 face parte dintr-o comisie de aviatie militara si civila cu scopul de a stabili zona in care se va construi un aeroport civil in judetul Constanta (viitorul aeroport Kogalniceanu);
-    in 1958 este numit Comandant al aerodromului Palas;
-    intre 1960 – 1966 a ocupat functia de Comandant al Aeroportului Mihail Kogalniceanu;
-    in 2003 e avansat la gradul de general de flotila aeriana;
-    in 2003 e medaliat cu „Virtutea aeronautica”;
-    presedintele Asociatiei Veteranilor de Razboi – filiala Constanta.


Omul Gheorghe Constantin

-     este pasionat de sport, in ciuda varstei inaintate – prefera fotbalul;
-     ii place sa mearga la pescuit;
-     considera ca veteranilor nu  li se acorda respectul cuvenit.


Sursa: istoric aeroport Kogalniceanu si Adevarul de seara, 19 mai 2009

joi, 28 aprilie 2011

"Incepând de azi, eşti Comandant de aeroport AICI"

......................

..........................

Pana in 1960 turiştii erau adusi cu avioane de mare tonaj la Bucureşti, de acolo transportaţi la Constanţa cu avioanele Tarom IL 14, ce puteau ateriza pe terenul cu iarbă din Palas. Sistemul folosit pentru aducerea turiştilor pe litoralul românesc nu mai putea continua în acest fel, fapt pentru care s-a căutat o soluţie de urgenţă.


Gheorghe Constantin (Gral. de flotilă aeriană - rtg) îşi aminteşte:
 
„La sfârşitul lunii martie 1960, Colonelul Cosma (Director General TAROM), vine la aeroportul Constanta - Palas unde eram comandant,  mă urcă în maşină dar nu îmi spune unde mergem.
Ajungem la Kogălniceanu, ne dăm jos în camp pe locul actualei aerogări şi îmi spune:
-          Incepând de azi, eşti Comandant de aeroport AICI. Îţi numeşti un maior sau lt.col. care să conducă aeroportul de la Constanţa (Palas), iar dumneata vei conduce aici.
-          Dar aici este câmp, tovaraşe Director General, am zis.
-          Nu ştiu, te descurci. Te anunţ că pe ziua de 1 mai 1960 vei primi primul avion IL18 german, cu turişti. Te descurci. Nu mai avem nimic de comentat. Îti urez succes. Să-mi raportezi în 10 zile ce măsuri ai luat.”

sursa: memorii Gheorghe Constantin si http://www.crimelecomunismului.ro/

vineri, 22 aprilie 2011

Traficul civil - inainte de Kogalniceanu a fost Palas

 
Aerodromul Palas Constanta s-a infiintat in anul 1932, in partea de sud-vest a orasului Constanta, la Viile Noi-Palas. Acolo a fost amenajata o pista inierbata, s-a construit o aerogara, un hangar si spatii necesare mijloacelor PNA si Tc.

In 1958, sub patronajul LARES, pe Aerodromul Palas, se infiinteaza prima statie Aviasan.
La inceputul anului 1960, extinderea orasului Constanta a facut ca modernizarea aeroportului Constanta-Palas sa nu mai fie posibila, astfel ca s-a impus transferarea curselor de pasageri pe aerodromul  Mihail Kogalniceanu (la acea data, aerodrom militar). La Palas a continuat activitatea aviatiei sanitare, utilitare si a aviatiei sportive.
Unitatea isi pastraza locatia pana in toamna anului 1966, cand terenul este dezafectat iar ca teren provizoriu de zbor este desemnat malul lacului Techirghiol.
Avioanele sunt mutate la Calarasi (aviatia sportiva) si la Bucuresti.

In primavara anului 1967, unitatea se muta pe nou construitul aerodrom de la Tuzla, unde, in data de 27 martie 1967 are loc prima misiune de zbor.
  
Cateva avioane care au operat pe aerodromul Palas: SPAD 56, Potez 32,
Fokker 7A, de Havilland DH-89, Locheed 14, Douglas DC3, Savoia Marchetti S83, ICAR Comercial, Klemm 25, Bucker Jungmeister, Zlin 726, ICAR Universal acrobatic, LI-2, IL-14, AN-2. 


Imagini Palas 1
Imagini Palas 2

Sursa informatiilor: istoric aeroport M.Kogalniceanu si istoric aerodrom Tuzla.
http://www.regional-air.ro/istoric-aerodrom-tuzla/

luni, 18 aprilie 2011

Primele zboruri militare

Despre inceputul activitatii pe
aerodromul militar Mihail Kogalniceanu 


C-dor av. MORARIU IOAN:
"In 1955 era un aerodrom in lucru. Pista era terminata insa cladirile erau in rosu. Personalul navigant si tehnic statea in cateva camere din cladirile destinate militarilor in termen. La fel si instructorii sovietici.
Dupa redactarea unor instructiuni de zbor, a cunoasterii teoretice si a zonei de zbor, pe 11 Aprilie 1955 am inceput activitatea efectiva de zbor pe avionul UTI-IL 28. 
Primii piloti au fost: lt. col. MORARIU IOAN, capitanii ENACHE DUMITRU, AVRAM NICOLAE, CARAVAN ALEXANDRU si lt. maj. NICOLAESCU NICOALE, avand ca instructor de zbor pe cpt. BOIKOV MIHAIL. 
Au fost 24 zile de zbor intens la terminarea carora am fost brevetati ca instructori de zbor in conditii meteo normale, executand zbor si cu patrula. Pregatirea de zbor anterioara, pe alte tipuri de avioane, ale celor 5 piloti in cauza s-a dovedit a fi fost benefica.
Intre timp s-au mai primit noi avioane si utilaje de aerodrom si apoi a urmat despartirea de instructorii sovietici. 
Din partea romana, ca recompensa, acestora li s-a dat cate o arma de vanatoare noua. Iar noi am ramas sa instruim urmatoarele serii de piloti repartizati pentru aceste avioane IL-28."



IL28

miercuri, 13 aprilie 2011

Inceputul



Pista betonata
(2500 m)

"Cpt.av. ing. Ştirbu Gheorghe este încadrat în Comandamentul Aviaţiei Militare în funcţia de şef proiect pentru aerodroamele cu piste betonate, mutat apoi la Institutul de Studii şi Proiectări Militare al armatei, unde a avut aceleaşi îndatoriri.
În anul 1953 a fost avansat la gradul de maior.
Între proiectele realizate de Mr. ing. Ştirbu Gheorghe, putem enumera: 

  • Prelungirea şi ramforsarea pistei betonate de pe aerodromul Otopeni,
  • Depozitul de carburanţi de pe aerodromul Gearmata Timişoara,
  • Pistele betonate pe aerodromurile Boteni, Alexeni, Mihail Kogălniceanu, Cocargeaua (Feteşti), Ziliştea (Boboc), Siliştea Gumeşti, Craiova, Deveselu (Caracal), Caransebeş, Bacău, Luna (Câmpia Turzii).
În anul 1956, o comisie a Tratatului de la Varşovia a inspectat aerodroamele enumerate mai sus, toate au fost gasite corespunzătoare şi încadrate în norme."


extras din notă biografică întocmită de Dan Antoniu
http://www.aviatori.ro/dict_pers.php?sel=S

Comandor aviator inginer Ştirbu Gheorghe
 3 iunie 1916 - 7 februarie 2007

miercuri, 6 aprilie 2011

Bine ati venit!

Azi am inceput un proiect important legat de aeroport. Stiu multe despre oamenii care au lucrat aici si pe unii i-am si cunoscut. Am vazut cum era viata pe aeroport si am inteles ce i-a facut sa devina pasionati de munca lor.

Multe amintiri sunt doar in minte, insa am avut norocul sa adun cateva fotografii si marturii scrise ale celor care au lucrat pe aeroport.  
Sunt marturii care nu trebuie piedute si sunt oameni care trebuie pretuiti. Pentru asta, am ales sa public pe acest blog documente referitoare la istoricul aeroportului.

Multumesc colaboratorilor mei (Elena, Laura si Mihai), care m-au ajutat sa pun in practica acesta idee. Vreau sa multumesc si celor de la Aeroportul International Mihail Kogalniceanu-Constanta, care m-au sprijinit in colectarea datelor.

 Dana