vineri, 9 octombrie 2020

Charter Basel - Constanta

   Poze actuale cu avioane la Kogalniceanu nu avem, dar avem poze vechi, din iulie 1994, cand Tarom facea o cursa charter Basel Mulhouse - Constanta cu Tupolev Tu-154B, YR-TPB. Iata echipajul impreuna cu personal de la agentia de turism elvetiana care organiza sejururile pe litoral.

 

Der Basler Reiseveranstalter wagte während den Sommerferien 1994 als einziger Reiseveranstalter der Schweiz die Lancierung von Charterflügen nach Constanta an der rumänischen Schwarzmeerküste.

Die Leitung des Reiseveranstalters Avione sowie die Crew der Tarom Tu-154B zeigt sich vor dem Erstflug nach Constanta der Presse.

During the summer holidays of 1994, the Basel tour operator was the only tour operator in Switzerland to venture to launch charter flights to Constanta on the Romanian Black Sea coast.

The management of the tour operator Avione and the crew of the Tarom Tu-154B appear to the press before the first flight to Constanta.

(YR-TPB 22.07.1994)

 Sursa: https://globe-air.ch/albums/album_id/5/offset/26/




vineri, 2 octombrie 2020

La cabinetul medical

   Nu avem imagini actuale de pe aeroport, nici cu avioane civile, nici cu cele militare, asa ca va propun sa citim cateva randuri dintr-un un roman. Autor e un medic, fost asistent (in anii 1961-1962) la cabinetul medical de pe aeroport. Romanul se numeste 

Amintiri Din Romania Socialista: De la inflorire la faliment.
                                         de Dr Gheorghe Rafael-Stefanescu

Iata un fragment

 

                     
                        ..........


      

                                                     Sursa: Google Books

 

P.S. Asa, ca fapt divers, am aflat ca la cabinetul medical de la aeroportul Kogalniceanu a lucrat si Prof. Dr. Univ. Sorin Oprescu (fost primar al Bucurestiului), in perioada noiembrie 1978 - februarie 1979, pe cand era medic de medicina generala.

vineri, 25 septembrie 2020

Soimii

   Nu e vorba despre Soimii Romaniei (Hawks of Romania) si nici despre soimii patriei (din copilaria unora). Este vorba despre soimii securitatii. 


 



 


vineri, 18 septembrie 2020

Fost angajat al MI la MK

    Pentru ca nu avem imagini actuale de la cursa Wizz Air Constanta - Londra, va prezint imagini si intamplari din anii '90 traite de un fost angajat al Ministerului de Interne, care si-a dat demisia si impreuna cu sotia au emigrat in Africa de Sud, via Londra.
In acest fragment, povesteste ce emotii a avut la decolarea de pe Kogalniceanu...

 

CAIETELE BATRANULUI VIII

De Petru Negoescu

(sursa: http://gandurizob.blogspot.com/2015/03/caietele-batranului-viii.html)

 ....……….

În căutarea de bilete mai ieftine, organizatorii găsiseră un zbor charter de weekend de pe Aeroportul „Mihail Kogălniceanu” din Constanţa. Asta însemna că trebuia să ajungem la Constanţa cu trenul, să petrecem cam o jumătate de zi pe acolo şi să plecăm spre Albion seara. La Constanţa am fost primiţi foarte bine de comandantul unităţii.

Ne-au luat de la gară, ne-au invitat la o saramură de crap meştesugită de colegul G.D., plecat de la Bucureşti şi aclimatizat în Dobrogea, ne-au cărat la aeroport – totul în regulă. Am trecut ca prin brânză de controlul antitero (doar eram de la M.I. !) şi ne-am îmbarcat singuri în avion, noi şi şoimul.

Deşi mă mai urcasem în avioane, pentru că la un moment dat aveam Aeroportul Băneasa în zona de sprijin a unităţii mele, zburam pentru prima dată. Avionul, un TU-154 rusesc mi se părea imens, cu toate că ştiam că cel mai mare avion (în afara Boeing-urilor prezidenţiale) era IL-62, poreclit duios de tehnicieni „Baluba”. Ne-am găsit locurile ajutaţi de însoţitoarele de bord şi ne-am aşezat aşteptându-i şi pe ceilalţi călători. Măsurile de securitate nu erau aşa stricte. Echipajul ţinea uşa de la cabină deschisă, fără probleme. Au început să apară şi ceilalţi pasageri. Nu erau mulţi. Toată lumea s-a aşezat şi aştepta ora decolării.

La un moment dat apare una dintre stewardese cu o listă în mână şi începe să caute ceva printre pasageri. Nu prea eram atent la ce se întâmpla, discutând cu ceilalţi colegi. Tipa se opreşte în dreptul meu şi mă întreabă zâmbind dulce-profesional:

„Sunteţi dl. Negoescu ?”

„Da”, i-am răspuns cu gâtul brusc uscat şi tensiunea arterială în creştere.

„Vă cheamă comandantul în cabină”.

Asta a fost! Mă întorc aştia înapoi. Ori a răsuflat chestia cu demisia, ori au găsit ăia de la protecţie internă (adică foştii C.I.-şti) cine ştie ce despre mine sau familie. Mă şi vedeam singur pe pistă, lângă bagaje, o Ană Karenina părăsită pe beton – nu peron, urmând să trec prin cine ştie ce scandal şi anchete. Mă ridic şi pornesc, învineţindu-mi genunchii în mânerele scaunelor, spre cabina piloţilor, urmat de atrăgătoarea femeie în uniforma Tarom-ului. Ajuns la cabină, comandantul îmi face semn să intru şi să mă aşez pe scaunul, momentan liber, al copilotului.

„Sunteţi domnul căpitan Negoescu ?”

„Da”, spun cu ochii deja umezi.

„Vorbiţi cu Turnul” şi-mi întinde căştile radio. Mi le pun fără să văd sclipirea amuzată din ochii aviatorului.

„Alo”, zic ca boul, cu jumate de gură, de parcă aş fi vorbit la un telefon.

„Ce faci Petrică, pleci în Anglia ? Eu sunt, Cristinel R. mă, am vrut să-ţi zic drum bun. Sunt detaşat aici pe timpul verii”. Şi alte banalităţi la care răspundeam monosilabic-răguşit. Cristinel R. fusese şi el comandant de subunitate în Bucureşti, dar demisionase atras de mirajul câştigării unor bani, mai mulţi. Am mai schimbat câteva cuvinte şi am încheiat discuţia mulţumindu-i pilotului pentru bunăvoinţă.

Am ieşit ameţit din cabină fiind luat în primire de privirile tăioase ale pasagerilor de pe locurile din faţă („cine dracu e ăsta?!) şi am trecut pe locul meu. În scurt timp aeronava a început manevrele de decolare şi în cele din urmă s-a desprins de pistă urmându-şi calea spre Londra. După un zbor în condiţii excelente, poate cel mai bun zbor pe care l-am avut vreodată am aterizat meseriaş pe Gatwick.

Londra mă primea amical cu un soare apunând după o repriză scurtă de ploaie şi o puzderie de iepuri de câmp ţopăind pe spaţiul verde ce delimita pistele terminalului, cel mai depărtat de aerogară.

 

Tupolev Tu 154 Tarom la decolare de pe aeroportul Kogalniceanu. 

Sursa foto: dl. arhitect Mihai Andrei
 

vineri, 11 septembrie 2020

Viitorul aeroportului MK

   Multi se intreaba ce se va intampla cu aeroportul  MK. Unii spun ca va deveni un aeroport exclusiv militar. Altii sustin ca va ramane in continuare un aeroport civil-militar si ca in apropiere se va construi o noua pista si mai multe facilitati militare. Altii sustin ca traficul civil va creste spectaculos si aeroportul se va muta intr-o noua locatie, in apropierea Constantei. Fiecare are versiunea lui, in functie de imaginatie.

Iata o posibila varianta pentru viitorul indepartat al aeroportului MK. Este versiunea Cameliei Pantazi Tudor, scriitoare. E vorba despre un aeroport militar pe care opereaza zboruri civile. Interesant... Dar ce e mai interesant e cum isi imagineaza autoarea un zbor de la MK intr-un avion stratosferic!  Fragmentul face parte din romanul New Beijing.


Sursa:  Google Books

Iata si o cronica literara a acestui roman: „O creație aflată la limita dintre culegerea de povestiri și romanul modular, realizată de una dintre cele mai interesante voci apărute în ultima perioadă în peisajul ficțiunii speculative de la noi.” (Ștefan Ghidoveanu)

vineri, 4 septembrie 2020

Nota de plata - povestire din anii '60

   Avand in vedere ca prezentul e oarecum cenzurat, m-am gandit ca ar fi interesant sa citim ceva despre trecutul "glorios" al aeroportului. Iata un articol despre aeroport, publicat in iunie 2020. 

E o poveste scrisa de un fost ghid care insotea pasagerii straini de la sosirea pe aeroport spre litoral si la sfarsitul sejurului ii conducea la aeroport, unde impreuna cu angajatii Tarom pregateau listele de pasageri pentru zborurile companiilor straine. Uneori era simplu, alteori ieseau incurcaturi mari. Pasageri nemultumiti, scandal, angajati ai aeroportului chemati sa rezolve situatia incordata si note de plata primite ca feed-back...

Pentru ilustrare, am ales fotografii vechi dintr-un articol de promovare a litoralului din '70. Interesanta fotografia din zona publica, de pe pilonul de iluminat, in care se vad avioanele de pe platforma... :) (sursa dl. Dan Sambra, fb grup Constanta de altadata).

 

 
 

 
Nota de plată
de Munteanu Dan Eugen

În vara lui ’69 turismul era în plină vervă pe litoralul românesc. Avioanele charter cu grupuri de turişti de peste mări şi ţări, soseau si plecau până după miezul nopţii.

Cititi continuarea aici http://armoniiculturale.ro/2020/06/07/nota-de-plata/

 

joi, 23 iulie 2020

Desene cu avioane

   Aici pe blog am postat inca din 2011 poze si filmulete cu avioane civile si militare care au operat pe aeroportul M. Kogalniceanu. Sunt mii de poze facute vara, pe canicula sau iarna, pe timp geros, pe platforma plina cu zapada si gheata. 
  Majoritatea sunt poze facute cu mobilul, de catre colegii mei care muncesc pe aeroport. Pasionati de aviatie, si-au gasit timp sa faca poze sau sa filmeze cele mai interesante avioane sau elicoptere. 
  De fiecare data imaginile au fost atent selectate, astfel incat sa fie cat mai sugestive dar sa nu arate ceea ce nu e "pentru ochii publicului larg". Uneori ati vazut detalii surprinzatoare ale unor avioane pe care nu ati avut ocazia sa le vedeti in realitate. Alteori v-au surprins aterizarile si decolarile filmate din diferite unghiuri si ati putut auzi motoarele avioanelor, un sunet placut pentru toti iubitorii aviatiei!
  Aeronavele deosebite sunt prezentate pe o pagina separata din acest blog https://descopera-aeroportul-kogalniceanu.blogspot.com/p/aeronave-deosebite-pe-aeroport.html

Azi m-am gandit sa postez ceva diferit ca poate v-ati plictisit sa tot vedeti poze si filmulete. Azi avem desene cu avioane care au operat pe Kogalniceanu. Sa recunoastem ca desenele au farmecul lor! 
Cine e artistul? Un coleg pasionat de avioane, bineinteles!  ;)









Multumim artistului!

luni, 20 iulie 2020

Ziua Aviatiei - amintiri

   Cu ocazia Zilei Aviatiei, am ales ceva reprezentativ. E un filmulet gasit pe YouTube, in care e prezentata o cursa Tarom Manchester - Constanta, cu un Tupolev 154, YR-TPB, in 18 iunie 1994. Comandant - dl. Bulibasescu. (conform chris154m, YouTube).

Fiti atenti la detaliile din cabina in timpul zborului dar si la avioanele de pe platforma de la Kogalniceanu. Vedeti la sol Tupolevul 154 YR-TPD si cateva utilaje in asteptare. Foarte frumoase imaginile!

Daca ma gandesc bine, pe 18 iunie 1994 eram de munca la biroul Handling, agent de rampa. Ce vremuri! :)


⌛😁
https://descopera-aeroportul-kogalniceanu.blogspot.com/p/biroul-handling-album-de-familie.html



luni, 13 iulie 2020

In negura timpului

  Anul trecut, pe 13 iulie, a fost mitingul aviatic la Kogalniceanu. Atat de departe mi se pare totul...
Anul asta ar fi trebuit sa fie a doua editie a Black Sea Air Show, dar n-a fost sa fie. Poate la anul, cine stie?
 Imi aduc aminte de spectacolul de anul trecut de parca ar fi in negura timpului....






Cat de frumos a fost!

Daca vreti sa revedeti fotografiile de anul trecut de la miting, le gasiti pe pagina Demonstratii aeriene de pe acest blog.
https://descopera-aeroportul-kogalniceanu.blogspot.com/p/demonstratii-aeriene.html

sâmbătă, 11 iulie 2020

Premiera!

    Azi  la Kogălniceanu, o premiera! Compania americana Delta Air Lines opereaza un zbor militar pe ruta Detroit (KDTW) - Constanța (LRCK), un zbor de aprox. 9 ore, cu un Airbus 350-900 (A359). E primul A359 care aterizeaza la Kogălniceanu.

   Acest avion care aterizeaza azi este al treilea de acest tip care a intrat in flota Delta in 2017, cand compania a decis sa inlocuiasca treptat Boeing-urile B747-400 (si pe acestea le-ati vazut la Kogălniceanu in trecut). A350-900 este un avion modern (zborul inaugural in 2013) lung curier, cu autonomie de 15.000 km, e wide-body, are o capacitate de 350 pasageri. 
Alte detalii despre acest zbor militar nu am ;)

  Un avion frumos, nu-i asa?

 sursa: flightplan.romatsa.ro





Sursa foto: www.airwaysmag.com

Imagini cu A350-900 la Kogalniceanu, o sa vedem mai tarziu...

luni, 6 iulie 2020

Vals vienez

   Prima cursa Viena - Constanta - Viena a companiei Wizz Air a operat joia trecuta, pe 2 iulie. 
 A fost prima cursa comerciala dupa pauza provocata de pandemie. Sa speram sa vor urma si alte curse comerciale catre destinatii interne si internationale!

Sa revedem cateva fotografii de saptamana trecuta, sa nu para ca a fost doar in vis!





Foto: Laura Mihai (printscreen Flightradar24) si Florin Mic

Martorii spun ca la aterizare motoarele aveau un sunet deosebit....cam ca un vals vienez :)



luni, 29 iunie 2020

Ce procedura se aplica?

   
   In procedura de parcare a  aeronavelor scrie ca inainte de parcare, dispecerul de sol trebuie sa verifice locul si sa inlature eventualele FOD (Foreign Object Debris), pentru a evita ca acestea sa fie aspirate in motoare.
Ce te faci atunci cand in loc de FOD gasesti un animal plin de ace ?

Aplici procedura de indepartare a animalelor! Folosesti luminile farurilor, lanterna, claxonezi, bati din palme, bati din picior, dupa care treci la amenintari, injuraturi si daca nimic nu merge, il rogi frumos pe animalut sa se duca singur in zona inierbata :) Pana la urma functioneaza!

Safety for all! 


Procedura a fost corect aplicata, avionul a fost parcat in siguranta!


Nota: ariciul nu a avut de suferit si nici nu a mai aparut pe platforma.


Foto: Ionut Nedelcu

luni, 22 iunie 2020

La doi iepurasi :)

Doi iepurasi simpatici 


fugariti de vremea rea, au ajuns la Kogalniceanu :)



Parcare la marele fix!
By Adi si Beny

Interiorul avionului  e prezentat pe site-ul companiei 
  



miercuri, 17 iunie 2020

A trecut furtuna!

   Marea de nori se indeparteaza usor, dupa furtuna. Picaturile reci de ploaie, ca niste stropi de valuri, au racorit aerul fierbinte. A ramas in urma un miros de ploaie cu nuante marine. A trecut si furtuna asta!

E timpul sa profitam de cerul senin!
Mai e putin de asteptat...dar sigur va veni timpul bun!
Fly High!


Avioane tip Fairchild SW4 (North Flying) si Fokker 100 (Carpatair)

Foto: Ionut Nedelcu