luni, 6 februarie 2012

Incendiu

      "In anul 1978, comandantul adjunct de serviciu ma suna acasa si-mi spune ca la Depozitul de carburanti s-a produs un incendiu. I-am spus sa ia masuri impreuna cu PSI-ul si sa stinga focul.
Am fugit repede la masina mea si am pornit spre aeroport, unde dupa cca 14 minute, am ajuns la locul faptei. Acolo focul era stins si monitorizat de formatia noastra de PSI.

Incendiul fusese produs in partea depozitului militar, dincolo de linia ferata. Analizand cauza am constatat ca firele de curent electric de pe stalpi, din cauza vantului puternic s-au atins, facand scurt circuit si s-au produs scantei care au aprins iarba uscata.

     Nu mai spun ca, mergand spre aeroport, am incercat un sentiment de mare teama, stiind ca cele 6 rezervoare erau pline ochi cu combustibil, iar fiecare rezervor avea o capacitate de 1000 mc."

Sursa:Beniamin Popescu

luni, 30 ianuarie 2012

Sare pe pista

         " In iarna anului 1985, aeroportul era inchis de cateva zile. Intr-o zi, cand nu era la munca Comandantul aeroportului, a sunat generalul Puiu Dumitru, seful Departamentului Aviatiei Civile, sa intrebe de ce este inchis aeroportul.
In calitate de comandant adjunct, i-am raspuns ca avem polei si nu avem uree pentru degivrarea pistei.
Generalul mi-a spus sa imprastiem sare si sa deschidem aeroportul. I-am raspuns ca nu este bine sa folosim sarea deoarece corodeaza betonul si afecteaza dalele. 
Generalul mi-a ordonat sa dam cu sare, iar eu i-am raspuns ca nu pot sa fac acest lucru. Omul s-a suparat, solicitand sa fie sunat de Comandantul aeroportului.

Ulterior, s-a dispus imprastierea de sare pe pista, poleiul s-a topit si aeroportul a fost deschis traficului aerian.
Insa, deoarece s-a folosit sare de mai multe ori, dalele s-au corodat si au fost afectate muchiile si colturile care, cu timpul, sub greutatea rotilor, au cedat; s-a creat astfel un pericol pentru motoarele avioanelor. "

Sursa: Beniamin Popescu

luni, 16 ianuarie 2012

Prin nameti la pas, 25 km pana acasa

 
        "Au fost si situatii cand drumul de la aeroport la Constanta a fost inzapezit cateva zile la rand deoarece  utilajele sectiei de drumuri si poduri Constanta nu mai reuseau sa faca fata situatiei create.
In aceste conditii, am fost nevoiti sa parcurgem distanta de la aeroport spre casa, cu pasul."



Sursa:Beniamin Popescu

luni, 9 ianuarie 2012

Zid de cetate din zapada

       In unele ierni aveam mari probleme cu zapada care era viscolita si forma dune de  1-2 metri. Alteori, cu poleiul si gheata. 
Toate trebuiau indepartate de pe suprafata pistei betonate, a cailor de rulare si platformelor de avioane, pentru ca aeroportul sa fie deschis traficului aerian.
 Pentru a mentine aeroportul deschis, interveneam cu utilajele de deszapezire (autofreze) care lucrau continuu, uneori in zadar, din cauza crivatului.

Imi amintesc de zapada cazuta in luna noiembrie 1975, cand aeroportul a fost inchis timp de 5 zile, din cauza stratului de zapada care a atins grosimea de 2 metri pe alocuri, cu dune.
Pentru curatarea zapezii, s-a muncit zi si noapte continuu cu tot personalul aeroportului; am inchiriat utilaje grele si autobasculante care transportau zapada pe spatiile inierbate. 

Marginile platformelor erau inconjurate de maluri de zapada inalte, asemanatoare cu un zid de cetate.


 Sursa:Beniamin Popescu

sâmbătă, 31 decembrie 2011

vineri, 18 noiembrie 2011

Juramant de pionier

“Eu … (numele si prenumele), intrand in randurile Organizatiei Pionierilor, ma angajez sa-mi iubesc patria, sa invat bine, sa fiu harnic si disciplinat, sa cinstesc cravata rosie cu tricolor.”

 Sursa: Beniamin Popescu

luni, 7 noiembrie 2011

Stejar, extrema urgenta!

  
  În luna septembrie 1971 aeroportul a fost blocat de o aeronavă aparţinand Companiei British Eagle, Comet 4-B.
La întoarcerea pe pistă, avionul a ieşit cu trenul principal din dreapta pe iarbă, unde terenul era moale si a intrat circa 60 cm în sol.
    S-a săpat o pantă la roţile avionului, s-au pus 3 scânduri de stejar, dupa care echipajul a pornit motoarele. După ce a reintrat pe beton, aeronava a rulat fara probleme până în faţa aerogării.


Sursa: Beniamin Popescu

marți, 1 noiembrie 2011

360

Intamplare din anii 70

"Echipajul unui avion militar AN-24 care urma să transporte de la Mihail Kogălniceanu în Rusia un grup de piloţi militari, a informat turnul de dirijare că în cabina de pilotaj a izbucnit un incendiu. Imediat au fost informaţi pompierii care au urmarit avionul la aterizare pentru a acorda asistenţă. Unul din motoare a ramas ambalat, astfel ca avionul a ieşit de pe pistă pe zona înierbată inscriindu-se în viraje de 3600 timp de cca 2 ore, fără ca pompierii să se poată apropia de avion. Focul s-a extins în cabină şi numai după ce avionul s-a blocat între dalele sparte depozitate în liziera de est, pompierii au reuşit să intervină cu spumă şi apă, nereuşind să oprească motorul stâng care era ambalat. După consumarea combustibilului, motorul respectiv s-a oprit, focul fiind ulterior stins."
  

Sursa:Beniamin Popescu

luni, 17 octombrie 2011

Accident pe platforma

    
    In 1982, la cateva luni de la prabusirea AN-24 pe aerogara, o cisterna FIAT VIBERTI de 60 tone încărcată cu combustibil de aviaţie s-a răsturnat pe platforma din faţa aerogării sosiri, chiar în dreptul turnului de dirijare.

Beniamin Popescu isi aminteste:

 „  In anul 1982 in plin sezon, cu 5 avioane pe platforma din fata aerogarii, se rastoarna o autocisterna nou nouta VIBERTI de 60.000 litri cu combustibil pentru avioane. Tot combustibilul s-a scurs pe platforma.
            Am fost inspirat si cunoscand canalizarea aeroportului, am trimis oameni la capatul de sud al pistei, unde au facut un dig la iesire si astfel am reusit sa recuperam o parte buna din combustibil.  
            Cisterna s-a rasturnat deoarece soferul a facut un viraj scurt in viteza, moment in care in interior s-au creat valuri, cisterna nefiind compartimentata si neavand spargator de valuri.
Carburantul recuperat  l-am folosit la centrala termica a aeroportului.
Vinovat a fost soferul de la care s-a recuperat paguba. „ 

luni, 3 octombrie 2011

Pliant 1974

Intr-o singura zi, pe Aeroportul international "M. Kogalniceanu", in afara curselor regulate care deservesc litoratul Marii Negre, aterizeaza-decoleaza 20 curse charter executate de avioanele TAROM si numeroase curse charter ale unor companii straine.




Un control tehnic riguros se asigura avioanelor noastre, dupa fiecare zbor.
TAROM - o companie cu personal tehnic bine pregatit, cunoscut pentru grija pe care o acorda avioanelor noastre.
Catering TAROM ureaza "pofta buna" miilor de pasageri de la bordul avioanelor care zboara in jurul lumii.
Pentru o buna servire a pasagerilor, avioanele noastre sint aprovizionate la timp cu diferite preparate culinare si bauturi de calitate.

Bucuresti nu reprezinta o etapa finala a calatoriei d-voastra. Folosind avioanele TAROM, BAC 1-11, numai in 25 de minute puteti  ajunge din Capitala R.S. Romania pe litoralul Marii Negre. Avioanele cu  binecunoscutele insemne TAROM, "Boeing 707", "IL-62" si "BAC-1-11", leaga tara noastra de 29 de mari orase din Europa, Africa, Asia si America de Nord.
Va asiguram ca folosind avioanele TAROM in calatoriile dumneavoastra, nu numai ca nu veti regreta, dar veti fi cucerit de siguranta de zbor a avioanelor noastre, de priceperea pilotilor nostri si de ospitalitatea stewardesselor noastre.
Iata ce spune d-na MARGUERITE SCHOFFIR: "Sunt foarte fericita ca am avut ocazia sa vizitez tara dumneavoastra frumoasa. Sper sa mai am ocazia sa o fac. Zborul a decurs foarte bine si fara dificultate. Si  nu doresc decit sa am mereu asemenea zboruri."

luni, 26 septembrie 2011

Prabusirea AN-24 TAROM, in 1982

 
La 25 ianuarie 1982, avionul AN-24 scoala se prabuseste peste aerogara, salonul oficial si turnul de vizitare. Au murit 6 persoane (pilotul instructor, copilotul si 4 elevi piloti). Cauza a fost o defectiune tehnica a avionului la motorul stang si flaps blocat partea stanga la 30 grd.
Aeroportul nu a fost implicat in accident.
            
sursa: Beniamin Popescu


Alta descriere a accidentului de pe aviation-safety.net

Accident description
Status:

Date:
25 JAN 1982
Type:
Operator:
Registration:
YR-BMD
C/n / msn:
57310202
First flight:
1975
Crew:
Fatalities: 7 / Occupants: 7
Passengers:
Fatalities: 0 / Occupants: 0
Total:
Fatalities: 7 / Occupants: 7
Airplane damage:
Written off
Airplane fate:
Written off (damaged beyond repair)
Location:
Constanta (Romania)
Phase:
Approach (APR)
Nature:
Training
Departure airport:
?

Destination airport:
Narrative:
The Antonov was on finals, descending through 30-40m when it swerved 40-50deg to the left. The rate of descent reduced and the aircraft then banked 60-70deg to the left and the left wingtip struck the ground.
PROBABLE CAUSE: no. 1 propeller went into ground fine pitch due to a malfunction in the feathering system.

luni, 5 septembrie 2011

Recuperare bagaje
Imbarcare in autobuze, spre litoral
La iesirea din aeroport, cu caruciorul plin de bagaje
Autobuzele Sanos

miercuri, 31 august 2011

Aerogara plecari, 1975

Aerogara plecari


Statia de sonorizare

Control bagaje

Control bagaje

Imbarcarea pe 2 scari

vineri, 26 august 2011

Anii '70 in imagini

Dl. Comandant Beniamin Popescu, 1971


Dl. Comandant Beniamin Popescu, 1974

Primirea unei delegatii de chinezi, 1971


luni, 8 august 2011

A murit pentru ca a schimbat locul

 
Lenuţa Barba (n. 1926 - d. 1970), (……), a fost absolventă de Drept şi a murit într-un accident aviatic, petrecut pe 7 decembrie 1970, pe Aeroportul "Mihail Kogălniceanu" din Constanţa.

Era juristă la o societate de import- export şi fusese în Israel la procesul unui român acuzat de furt tehnologic. Avionul, venind de la Tel Aviv, trebuia să aterizeze la Bucureşti. Din cauza ceţii, nu a putut coborî la Otopeni şi a fost dirijat către aeroportul din Constanţa.

"Cu 3 km înainte de pragul pistei, avionul a atins o clădire militară. Fuzelajul s-a rupt în trei, iar pasagerii din tronsonul de mijloc au fost asfixiaţi de gazul astfel produs", povesteşte Beniamin Popescu, comandant al aeroportului între 1967 şi 1977. A fost cel mai grav accident aviatic petrecut vreodată la Constanţa. Din 27 de oameni câţi se aflau la bord, doar nouă au supravieţuit. Lenuţa s-ar fi numărat printre cei nouă dacă, la îmbarcare, nu ar fi schimbat locul cu un bărbat care călătorea împreună cu fetele şi soţia sa.

Citiţi mai mult: Sora Margaretei Costea a murit pentru că a schimbat locul în avion > EVZ.ro http://www.evz.ro/detalii/stiri/a-murit-pentru-ca-a-schimbat-locul-in-avion-901151.html#ixzz1Tfdh6v22