luni, 19 iulie 2021

La multi ani pentru 20 iulie, Ziua Aviatiei Romane si a Fortelor Aeriene!

Remember  Ziua Aviatiei Republicii Socialiste Romania 

Constanta

20.06.1982


De ce este 20 iulie Ziua Forțelor Aeriene?

http://presamil.ro/de-ce-este-20-iulie-ziua-fortelor-aeriene/

     La 1 aprilie 1912 s-a înființat la Cotroceni, în cadrul Batalionului de specialități al Geniului, o școală militară de zbor, sublocotenenții Protopopescu și Negrescu fiind instructori, iar în funcția de director al școlii fiind numit căpitanul Ioan Macri. În scurt timp, la 20 iunie, aviația militară a înregistrat prima jertfă: locotenentul Gheorghe Caranda, elev-voluntar al școlii de zbor, decedat în urma prăbușirii avionului pe care-l pilota.

     În anii 1913-1915, aviatorii de la Cotroceni au început să-l considere pe Sfântul Ilie drept patron spiritual. De ce? În epocă, exista obiceiul ca fiecare unitate a armatei române să-și aleagă un protector celest. Erau preferați sfinții militari Gheorghe și Dimitrie, dar și alți sfinți proeminenți ai calendarului ortodox, în special Andrei, Petru și Pavel. Aviatorii l-au ales pe Sfântul Ilie, pe care îl asociau cu zborul, pentru că a fost ridicat la Cer într-un car de foc.

În orice caz, aviația neformând un corp aparte, sărbătoarea de la 20 iulie nu era oficială. Trebuie menționat că, la 15 septembrie 1915, când s-a înființat Corpul de Aviație, nu s-a emis un decret prin care Sfântul Ilie să devină patronul spiritual al acestuia. Sau, dacă a existat, până în prezent nu l-am descoperit.

Cert este că abia din 20 iulie 1930 – imediat după urcarea lui Carol al II-lea pe tronul regal de la București – Ziua Sfântului Ilie a devenit sărbătoarea oficială Aviației Militare. Cinci ani mai târziu, la 20 iulie 1935, pe Șoseaua Jianu (Aviatorilor) a fost ridicat Monumentul Eroilor Aerului, dedicat tuturor aviatorilor care și-au pierdut viața în timpul zborului, pe timp de pace și război.

Și în anii războiului, aviatorii și-au menținut sărbătoarea. De fapt, ultima sărbătorire a zilei de 20 iulie ca Zi a Aviației a avut loc în 1947. În perioada comunistă s-au căutat mai multe date care să devină Ziua Aviației. De exemplu, în 1952 a fost aleasă ziua de 5 septembrie, pentru că în 1910, la această dată (pe stil nou), a avut loc un concurs între Aurel Vlaicu, aflat la bordul aparatului construit de el pentru Ministerul de Război, principele George Valentin Bibescu – care zbura pe un avion franțuzesc Blériot – și M. Molla, instructorul școlii lui Cerkez, de la Chitila, care a venit cu un Farman III, tot franțuzesc.

Iar Vlaicu s-a ridicat mai sus decât adversarii săi și a câștigat, ceea ce l-a făcut pe generalul-maior Nicolae Fulga, comandantul Forțelor Aeriene Militare, să-i propună ministrului Bodnăraș ca data de 5 septembrie să devină Ziua Aviației R.P.R. Motivul era acela că un avion românesc învinsese două avioane franțuzești!

În 1960 s-a stabilit ca Ziua Aviației să fie sărbătorită la 17 iunie, cu trimitere la primul zbor al lui Aurel Vlaicu – menționat chiar în deschiderea articolului. Sărbătoarea a fost păstrată – o vreme – și după prăbușirea comunismului, pentru că Aurel Vlaicu a fost unul dintre întemeietorii aviației române.

În 2004 a apărut Legea 328 prin care se reinstituia data de 20 iulie ca Zi a Aviației și a Forțelor Aeriene. Formularea aceasta, fără a fi un pleonasm, a fost neinspirată și a creat – după cum vom vedea – ceva dureri de cap.

Să menționăm că revenirea la Sărbătoarea Sfântului Ilie s-a făcut la insistența aviatorilor veterani de război, care în anii ’90 și la
începutul anilor 2000 erau încă mulți (câteva zeci, de fapt). Una dintre cele mai vehemente voci a fost aceea a lui Ioan Di Cesare (1916-2012), pilot de vânătoare și cavaler al Ordinului „Mihai Viteazul”.

Cu timpul, vocea lor s-a stins… În schimb, mai mult sau mai puțin în surdină, unii dintre aviatorii rezerviști ai generațiilor R.P.R./R.S.R. au continuat să sărbătorească Ziua Aviației și la 17 iunie, nu numai la 20 iulie. De prin 2010, tot mai insistent s-a discutat dacă nu cumva i s-a făcut o nedreptate lui Aurel Vlaicu prin modul în care ziua primului zbor al unui avion românesc a fost dată la o parte. Și s-a căutat o soluție pentru restabilirea ei.

Prin 2014-2015, eram detașat la Statul Major al Forțelor Aeriene, la Biroul Tradiții și Cultură Militară, când, în urma unei solicitări venite de la locotenent-comandor (r) Gheorghe-Ion Vaida (fost pilot militar, în prezent autor al unor cărți de succes despre istoria aviației), generalul Laurian Anastasof – pe atunci șef al Forțelor Aeriene Române – a cerut o analiză.

Îmi amintesc că exista o soluție foarte elegantă: păstrarea Sărbătorii Zilei Sfântului Ilie ca Zi a Forțelor Aeriene, iar strict pentru aviația militară să se stabilească drept Zi a Armei data de 17 iunie. Era păstrată, astfel, ziua patronului spiritual al categoriei de forțe, dar era recuperată și amintirea lui Aurel Vlaicu și a faptului că istoria aviației militare începe cu el.

De altfel, în cadrul Forțelor Aeriene Române mai există două arme de bază: artileria și rachetele antiaeriene, sărbătorite la 19 septembrie (în amintirea primei fapte de arme, anume, doborârea unui avion inamic în 1916) și radiolocația, sărbătorită la 25 iulie, în amintirea înființării trupelor de radiolocație în 1955. Părea normal să existe și o zi a aviației militare distincte. Și chiar speram să fie așa…

Punctul de vedere al juriștilor militari a venit însă ca un duș rece. Ei au susținut – pe bună dreptate – că Legea 328 prevedea în mod expres că 20 iulie era atât Ziua Aviației, dar și a Forțelor Aeriene. Personal, cred că s-a formulat astfel pentru a cuprinde și aviația civilă (comercială, sportivă, utilitară, sanitară etc), dar – prin generalizare – a inclus și aviația militară. Iată de ce închei acest text, spunând, mai mult sau mai puțin în glumă, că aviația militară are două zile într-una singură: a armei și a categoriei de forțe din care face parte.

E bine și așa!

  • Sorin Turturică, Muzeul Militar Național Ferdinand I


vineri, 16 iulie 2021

Carte - eveniment

     Am o noua carte in biblioteca cu tematica de aviatie! Are 117 ani!!! E cea mai veche si cea mai pretioasa carte pe care am cumparat-o pana acum. Am facut o scurta prezentare mai jos, dar cel mai interesant e sa cititi cateva randuri, asa cum au fost scrise de autor (vedeti in pozele de mai jos). Remarcati si dedicatia facuta pentru Colonelul Mavrocordat!

     8 aprilie 1904. Regele Carol IPrincipele Ferdinand, Prim ministrul Dimitrie Sturza, impreuna cu colonelul - aghiotant Leon Mavrocordat, principele George Valentin Bibescu, impreuna cu alti ofiteri  participa la o conferinta la Cercul Militar din capitala.

Locotenentul Eugeniu Assaky va prezenta o lucrare despre importanta aerostatiei in Armata. 

Proaspat absolvent al Scolii Militare de Aerostatie de la Viena, reintors in tara de curand, el este primul român  ”Diplomat al Scoalelor de Aerostatie din Wiena”!

Unitati de aerostatie (baloane libere si captive folosite pentru observatie aeriana si transmitere de mesaje) erau deja folosite de mult de armatele altor tari si aceasta prezentare avea rolul de a informa in detaliu despre avantajele folosirii acestora in timp de razboi.

Dupa ce regele si principele iau loc in sala, locotenenetul Assaky inmaneaza  oficialitatilor cate o brosura care cuprindea textul prezentarii, cu o dedicatie pentru fiecare oaspete de rang inalt.

Colonelul Mavrocordat, a primit brosura cu dedicatie si l-a incurajat pe tanarul locotenent, batandu-l usor pe umar. 

Prezentarea a fost insotita de ”proiectiuni electrice” -  fotografii cu si din baloane, facute in Europa si in lume si a fost primita cu aplauze!

    Un an mai tarziu, s-a infiintat Aero-Clubul Roman, cu scopul de a face cunoscut sportul aeronautic in Romania. Presedinte era George Valentin Bibescu iar secretarul era chiar locotenentul Eugeniu Assaky!

Tot in 1905 era adus in tara balonul Romania, cu care lt. Assaky a zburat impreuna cu printul Bibescu, locotenentul Moruzi si directorul marinei militare.

Ce a urmat apoi in Aviatia Romana este cunoscut…









vineri, 9 iulie 2021

Turnul de control in constructie in 1971!

 Am descoperit o fotografie din 22 august 1971 facuta de celebrul Willy Pragher.

Turnul de control era in constructie si pe platforma, in fata turnului, se vede partial un avion. 

Pare un IL18 Interflug. 




Seamana, nu-i asa?









sâmbătă, 26 iunie 2021

Osprey V22 USAF in..... portul Tomis!

 

Intr-un week-end, am incercat sa uit de avioane si m-am dus sa ma plimb cu salupa pe mare, dar in portul Tomis am dat de ....Osprey V22 USAF!!!

Data viitoare o sa merg intr-un port mai indepartat :))

sâmbătă, 1 mai 2021

Felicitari de Paste

   Toata lumea primeste felicitari cu ocazia sarbatorilor de Paste. Si eu am primit de la multe persoane dar cele mai frumoase "ilustrate" de Paste nu au fost cele cu iepurasi si oua vopsite ci cu avioane!

Dl. Beniamin Popescu, fost Comandant al Aeroportului Constanta-Mihail Kogalniceanu, mi-a transmis salutari si urari de bine din departari, impreuna cu ultimele desene pe care le-a facut. Observati ca textul e in italiana. Asta pentru ca dansul a invatat limba italiana, acum, la o varsta frumoasa (80+)!

Va multumesc domnule Comandant si imi doresc o colaborare cat mai indelungata cu dumneavoastra!






sâmbătă, 10 aprilie 2021

duminică, 21 martie 2021

vineri, 23 octombrie 2020

De la Constanta la ...Cercul Polar!

    Nu avem poze actuale cu avioane de la Kogalniceanu, dar ce aflam despre trecut este mult mai interesant! Iata ce cursa a avut Tarom in 1996 de la Constanta! De necrezut si totusi, adevarat. Pilotul comandant Frumuzache are si un Certificat care atesta evenimentul.

 

Cavalerii spatiului tridimensional – promotia 1975, 
de Doru Vârlan, Manuela Vârlan
Asociatia Aerospatiala Romana, 10 septembrie 2015

  (https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:EnQHAZyRHecJ:https://issuu.com/doruvarlan/docs/cavalerii_spatiului+&cd=28&hl=ro&ct=clnk&gl=ro)

 
 FRUMUZACHE P. GABRIEL 

 "Aş mai aminti, de exemplu, zborul charter executat cu avionul BAC 1-11 YR-BGE, la 2 iunie 1996, pe ruta Constanţa -Copenhaga - Harstad/Narvik - Copenhaga - Constanţa, când am traversat ... Cercul Polar.”

 



Cateva date despre pilotul Frumuzache 
................... 
După absolvirea Şcolii de aviaţie a fost repartizat la Aerobaza Galaţi-Tuluceşti unde, în calitate de copilot, iar apoi de comandant, zburând pe avionul AN-2, a executat misiuni agrosilvice, în anul 1976 a promovat examenul de piloţi de linie aeriană organizat în cadrul companiei
TAROM.
…………….. 

In calitate de copilot, iar apoi de comandant şi instructor, a zburat pe avionul AN-24, pe care a totalizat un număr de peste 6 400 ore de zbor. Merită menţionat că, fără să îşi propună în mod
intenţionat, a constatat ulterior că deţine un mic record aeronautic, anume, în anul 1984 a cumulat un număr de 1 155 ore de zbor, iar în anul următor 1985, de asemenea, un număr de 1 200 ore de zbor... Pentru un aviator aceste cifre sunt cel puţin impresionante.
………………

Ca urmare a rezultatelor obţinute, în anul 1985, Gabriel Frumuzache a fost selectat
pentru a face trecerea pe avionul BAC 1-11. A zburat în calitate de copilot, pilot comandant şi
apoi pilot instructor, totalizând circa 4 200 ore de zbor
…………………… 

In anul 1995 a făcut trecerea pe avionul Boeing 737-300, promovând şi pe acest tip de aeronavă în funcţia de pilot comandant de echipaj şi apoi de pilot instructor, precum şi adjunct al comandantului de detaşament.
……………….. 

Intre anii 2010 - 2015 a avut, de asemenea, o activitate aeronautică foarte intensă, a zburat pe toate tipurile de avioane Boeing - 737, respectiv seriile: - 300, - 400, - 500, - 800NG.
………………… 

…Frumuzache Gabriel a zburat în cariera sa de pilot pe şapte tipuri de aeronave, totalizând peste 24 020 ore de zbor, dintre care un număr de 12 650 ore numai pe avionul Boeing 737.

Ce-ar mai fi de completat la biografia lui Gabriel Frumuzache? Cu siguranţă, opinia generală a colegilor săi aviatori este că, de-a lungul anilor, acesta s-a dovedit a fi posesor al unei judecăţi logice şi pătrunzătoare, că s-a remarcat prin dorinţă de studiu, de instruire. Că îi place să afle, să cerceteze, să investigheze.





vineri, 16 octombrie 2020

Cursa Constanta - New York

   Nici azi nu avem poze actuale cu avioane de la Kogalniceanu, dar avem ceva interesant. Povesti reale ale unei foste stewardese Tarom care a avut zboruri catre si de la Kogalniceanu in anii '70 - '90. 

Iata ce frumos descrie emotiile din prima cursa si ce detaliu surprinzator aflam de la dansa: o cursa Tarom cu Boeing 707 Constanta - New York!

 

Mereu la inaltime: Geta Popescu, fosta stewardesa TAROM

| Scris de: Teodor Stefan | 05-08-2015

Sursa: http://aeronews.ro/mereu-la-inaltime-geta-popescu-fosta-stewardesa-tarom/

 ..........
Cum a decurs primul zbor?

Evident ca nu stiam ce inseamna pasiunea zborului. Eu m-am dus mai mult pentru mirajul uniformelor, al elegantei feminine. In 1973 am terminat CIPA si in iulie am facut prima cursa interna – eu am zburat doar pentru TAROM – spre Constanta, cu un An-24. Un zbor de pranz, o cursa foarte grea pentru ca erau turbulente maxime si le simteai din plin in An-24. Era ceva ingrozitor. Si cu toate astea, trebuia sa merg si drept, sa tin si tava. Imi reglasem putin mersul pentru ca servisem bomboanele inainte de decolare. Si cum am plecat eu din spatele avionului spre fata, cu tava cu bauturi, pe turbulentele aferente, ma tot gandeam cum ar fi sa o scap. Insa mi-am spus ca cei din avion nu stiau ca sunt la prima cursa, asa ca emotiile mi-au mai disparut. Am reusit, totul a fost OK, iar dupa cateva zile am avut a doua cursa, cu un Il-14. Un zbor spre Cluj, de asemenea foarte greu. Avionul era mic, disconfort, etc. Fara indoiala, preferam sa zbor cu An-24.

………….

L-am avut la bord si pe Telly Savalas, alias Kojak, cand serialul era in voga la noi. A venit in Romania prin 1975-1976. Tin minte ca am avut o cursa de pe Constanta cu Boeing 707 spre New York, cu escala la Timisoara. Am plecat fara pasageri, am stat o zi la New York si apoi ne-am intors cu un grup mare de americani bogati. De fapt, nu stiu cat de bogati erau, dar se vedea ca sunt rafinati. Pe atunci nu aveam notiunea de “oameni bogati” pentru ca – in comparatie cu Romania – toti cei din afara mi se pareau asa. Imi aduc aminte ca Telly Savalas statea undeva in spate, pe ultimele randuri. Bucurie pe noi, echipajul, pentru ca era foarte comunicativ, haios. De fapt, cei din grup nici nu se comparau cu pasagerii cu care eram obisnuiti pe cursele noastre – majoritatea oameni politici. O atmosfera superba, era cu totul altceva. Telly a venit chiar la noi in bucatarie, in avion, si ne-a ajutat sa strangem platourile, tacamurile.


vineri, 9 octombrie 2020

Charter Basel - Constanta

   Poze actuale cu avioane la Kogalniceanu nu avem, dar avem poze vechi, din iulie 1994, cand Tarom facea o cursa charter Basel Mulhouse - Constanta cu Tupolev Tu-154B, YR-TPB. Iata echipajul impreuna cu personal de la agentia de turism elvetiana care organiza sejururile pe litoral.

 

Der Basler Reiseveranstalter wagte während den Sommerferien 1994 als einziger Reiseveranstalter der Schweiz die Lancierung von Charterflügen nach Constanta an der rumänischen Schwarzmeerküste.

Die Leitung des Reiseveranstalters Avione sowie die Crew der Tarom Tu-154B zeigt sich vor dem Erstflug nach Constanta der Presse.

During the summer holidays of 1994, the Basel tour operator was the only tour operator in Switzerland to venture to launch charter flights to Constanta on the Romanian Black Sea coast.

The management of the tour operator Avione and the crew of the Tarom Tu-154B appear to the press before the first flight to Constanta.

(YR-TPB 22.07.1994)

 Sursa: https://globe-air.ch/albums/album_id/5/offset/26/