vineri, 16 iulie 2021

Carte - eveniment

     Am o noua carte in biblioteca cu tematica de aviatie! Are 117 ani!!! E cea mai veche si cea mai pretioasa carte pe care am cumparat-o pana acum. Am facut o scurta prezentare mai jos, dar cel mai interesant e sa cititi cateva randuri, asa cum au fost scrise de autor (vedeti in pozele de mai jos). Remarcati si dedicatia facuta pentru Colonelul Mavrocordat!

     8 aprilie 1904. Regele Carol IPrincipele Ferdinand, Prim ministrul Dimitrie Sturza, impreuna cu colonelul - aghiotant Leon Mavrocordat, principele George Valentin Bibescu, impreuna cu alti ofiteri  participa la o conferinta la Cercul Militar din capitala.

Locotenentul Eugeniu Assaky va prezenta o lucrare despre importanta aerostatiei in Armata. 

Proaspat absolvent al Scolii Militare de Aerostatie de la Viena, reintors in tara de curand, el este primul român  ”Diplomat al Scoalelor de Aerostatie din Wiena”!

Unitati de aerostatie (baloane libere si captive folosite pentru observatie aeriana si transmitere de mesaje) erau deja folosite de mult de armatele altor tari si aceasta prezentare avea rolul de a informa in detaliu despre avantajele folosirii acestora in timp de razboi.

Dupa ce regele si principele iau loc in sala, locotenenetul Assaky inmaneaza  oficialitatilor cate o brosura care cuprindea textul prezentarii, cu o dedicatie pentru fiecare oaspete de rang inalt.

Colonelul Mavrocordat, a primit brosura cu dedicatie si l-a incurajat pe tanarul locotenent, batandu-l usor pe umar. 

Prezentarea a fost insotita de ”proiectiuni electrice” -  fotografii cu si din baloane, facute in Europa si in lume si a fost primita cu aplauze!

    Un an mai tarziu, s-a infiintat Aero-Clubul Roman, cu scopul de a face cunoscut sportul aeronautic in Romania. Presedinte era George Valentin Bibescu iar secretarul era chiar locotenentul Eugeniu Assaky!

Tot in 1905 era adus in tara balonul Romania, cu care lt. Assaky a zburat impreuna cu printul Bibescu, locotenentul Moruzi si directorul marinei militare.

Ce a urmat apoi in Aviatia Romana este cunoscut…









Niciun comentariu: