luni, 28 mai 2018

Un avion asortat cu platforma :)

O raritate de avion. Codul ICAO - SW4 

Numele complet este 
Fairchild-Swearingen SA227-DC Metro 23 

(nu stiu care e prenumele...)
Are trenul inalt

Elicele cu pale lungi

Si nasul e lung...

Numai coada e scurta.


Si ce credeti? Are dungi asortate cu platforma noastra :)

Foto: Mihai Vasile 

vineri, 18 mai 2018

Cod QR pentru blog.

   Azi am generat un cod QR pentru blogul meu despre aeroport. Yuhuu! 

Cu acordul ”celor mari”, am afisat codul in aerogari si in zonele publice, asa incat, daca cineva se plictiseste asteptand avionul, poate sa acceseze blogul si sa vada imagini de pe aeroport sau sa citeasca cate ceva despre istoricul aeroportului. 

Multumesc Mihai si Bogdan!










marți, 8 mai 2018

Programul zborurilor la inceput de vara. Era prin anii '60....


La începutul verii 1962 ziarul « Dobrogea Nouă » consemna deschiderea liniilor aeriene interne şi internaţionale:
- Bucureşti-Constanţa-Tulcea-Constanţa-Bucureşti
- Constanţa-Bucureşti-Arad-Timişoara cu avioane IL-14
- Bucureşti-Constanţa-Odessa cu avioane IL-14, TU-104, IL-18
- Budapesta-Constanţa
- Berlin-Constanţa
- Praga-Constanţa-Bratislava
- Ostrava-Praga-Constanţa
- Praga-Constanţa-Varna.

    În extrasezon traficul se reducea simţitor, rămânand numai cursele regulate interne şi avioanele charter cu turisti nordici care soseau pentru tratamente balneare la Mangalia, Eforie Nord şi Techirghiol. Aeroportul asigura primirile aeronavelor destinate pentru Bucuresti, Varna si Odessa, care erau obligate de condiţii meteorologice să foloseasca Constanţa ca aeroport de rezervă. Când ceaţa dura timp de o zi-două, pasagerii erau transportaţi fie cu autocarele, fie cu trenul la Bucureşti.

   In 1965 destinaţiile erau: Dusseldorf, Frankfurt, Viena, Zurich, Stockholm, Paris, Londra, Istanbul, Praga, Bratislava, Varsovia etc. Vara, în zilele de duminică se organizau zboruri de agrement contra-cost cu avioanele TAROM care stationau pe aeroport.

Sezonul estival 1968 a cuprins o mulţime de curse ale companiilor aeriene: Lufthansa, Aeroflot, Interflug, Condor, Malev, British Eagle, FinnAir, EL-AL, LTU, Air France, Con Air, B.O.A.C., Court-Line, Hapag Lloyd, etc.     
Săptamanal, aeroportul primea şi deservea în jurul de 40 aeronave de mare tonaj, 5 - 7 aeronave pe zi precum şi cursele interne şi avioane charter ale diferitelor firme cu care lucra O.N.T. Litoral Constanţa. Numarul de pasageri care soseau cu aeronavele străine şi româneşti pe zi varia între 500 şi 700 în perioada de vârf.

TU 104, 1965
1967
1968

1969

Comandanţi aeroportului în acea perioadă: 
06.06.1966 - 15.06.1967 Boanţă Nechifor
   15.06.1967 - 01.03.1977 Popescu Beniamin
sursa: memorii Beniamin Popescu


In parcarea aeroportului era cam asa




luni, 7 mai 2018

Trafic intens cu ocazia zilei de 1 Mai

    Saptamana trecuta, pe 1 Mai, unii dintre turistii veniti pe litoral au preferat avionul particular......
Cred ca sunt cei care nu au avut bilet gratuit la CFR. :)







Foto: Adi Jiga si Gheorghe Tanase


joi, 3 mai 2018

3 mai 1960 - primul avion civil pe Aeroportul Kogalniceanu


58 de ani de trafic civil pe Aeroportul Kogalniceanu


Sfarsitul lunii martie 1960 – 
Gheorghe Constantin este numit comandantul aeroportului civil Mihail Kogalniceanu. 
Singura problema era ca aeroportul civil nu exista.


Gheorghe Constantin isi aminteste:
“Aveam la dispozitie circa o luna pana la venirea primului avion cu turisti straini, trebuia sa ma descurc. Sa primesc in deplina securitate si siguranta avionul. 
Nimic la indemana pentru inceputul unei astfel de activitati, in afara de un camp si o pista de aterizare si decolare a avioanelor si aceasta fara cai de rulaj, fara o platforma de parcare si debarcare a pasagerilor, fara spatiu de control vamal si graniceresc, etc.”

“Aeronava asteptata [ IL18 Lufthansa] a venit in ziua de 3 mai 1960, ora 09.45 si nu in ziua de 1 mai, asa cum fuseseram anuntati. Turistii au fost debarcati si poftiti in cele doua corturi militare (…) pe care le-am destinat organelor de vama si graniceri. Asa a inceput activitatea la aeroportul Mihail Kogalniceanu.”

sursa: memorii Gheorghe Constantin (RIP)



Despre Gheorghe Constantin


General de flotila aeriana (in retragere) Gheorghe Constantin

-    nascut pe 12 aprilie 1921 in Constanta;
-  a obtinut brevetul de zbor de la Scoala Civila de pilotaj ARPA Bucuresti;
-    in 1941 a absolvit Scoala de pilotaj de la Bobocu;
-  in 21 iunie 1941 a intrat in lupta ca pilot, la doar 20 de ani, in cadrul Grupului de bombardament VI: „am luptat atat pe frontul de est cat si pe cel de vest, am ajuns pana la Stalingrad si chiar la Odessa.”
-    in 1941 a fost decorat de Maresalul Antonescu cu Steaua Romaniei si avansat in grad pentru curajul dovedit pe front;
-  in 1949 activeaza in cadrul Regimentului de Hidroaviatie Constanta, in functie de conducere;
-    in 1949 face parte dintr-o comisie de aviatie militara si civila cu scopul de a stabili zona in care se va construi un aeroport civil in judetul Constanta (viitorul aeroport Kogalniceanu);
-    in 1958 este numit Comandant al aerodromului Palas;
-    intre 1960 – 1966 a ocupat functia de Comandant al Aeroportului Mihail Kogalniceanu;
-    in 2003 e avansat la gradul de general de flotila aeriana;
-    in 2003 e medaliat cu „Virtutea aeronautica”;
-    presedintele Asociatiei Veteranilor de Razboi – filiala Constanta.

Si-a luat zborul catre Cer definitiv, in 2017. R.I.P.

Sursa: istoric aeroport Kogalniceanu 


In 2016 - O intalnire intre generatii



    Fostii Comandanti ai aeroportului, G-ral (r.) Flotila aeriana Gheorghe Constantin si domnul Beniamin Popescu, au fost omagiati pe 21.10.2016 pentru intreaga activitate si contributie adusa la dezvoltarea Aeroportului International Mihail Kogalniceanu Constanta.
 O intalnire placuta intre generatii si un exemplu de urmat!

luni, 30 aprilie 2018

Ciudatenie - tractare aeronave militare

Ce poate fi mai ciudat decat un Thyphoon remorcat de un mini-tractoras galben?!


Poate un MiG 21 si un Puma tractate de mini-tractorase verzi care sunt conduse in marșarier... :)







luni, 16 aprilie 2018

AN124, C17 si UH60

Aglomeratie mare in parcare, dar si pe platforma!

Follow-me insoteste un C17 care ruleaza printre un AN124 si 7 elicoptere UH60!
Mai rar asa ceva pe aeroporturile din Romania...

Foto: un nou colaborator al blogului - bun venit!


AN124 poate parea uneori mai mic decat un UH60 - depinde de unghi :)
Foto: Aidar Sefer


vineri, 6 aprilie 2018

6 aprilie 2011 - 6 aprilie 2018

7 ani


    In 2011 am inceput acest blog, pornind de la ideea de a strânge într-un singur loc toate amintirile scrise și fotografiile colegilor de pe aeroport, ale părinților, cunoscuților, încercând astfel să fac o legătură între activitatea de azi și cea din trecut, fără a face comparații și fără a căuta să pun în evidență lucrurile mai puțin pozitive, care au existat în activitatea de pe aeroport.

   Am avut fotografii vechi de la cei care astăzi sunt pensionari și au lucrat pe aeroport o viață, am adunat poze și din albume vechi de acasă, le-am cerut și colegilor mei să contribuie fiecare cu ce are și astfel am adunat o mulțime de informații pe care le-am pus pe blog, încercând să refac istoria aeroportului. 
Fiecare dintre cei care au contribuit cât de puțin, au devenit colaboratori ai blogului și i-am menționat în postările pe care le-am făcut și le mulțumesc din nou acum!

     Din fotografiile vechi și din memoriile foștilor comandanți ai aeroportului publicate pe blog, colegii mai tineri au aflat chestii noi pe care nu le știau - au aflat cum era traficul pe aeroport în anii '60, cum arătau aerogara și turnul de control sau cum se transmiteau mesajele telex (aici ) sau prin sistemul MORSE (aici).

      Sunt pagini diferite aici pe blog 
- pagina principala cu poze, filmulețe și informații vechi și noi;
- Istoric în presă, cu pagini din ziare vechi;
- Aeronave deosebite - aici sunt o parte dintre avioanele pe care le eu consider mai altfel;
- Demonstrații aeriene - pentru că fiecare miting aerian e un eveniment în sine;
- Birou handling - Album de familie, unde sunt poze cu colegele mele de la Handling din anii '90-2000, pentru că eram ca o familie;
- Insigne, emble și cărți poștale - începută cu aveam pe acasă, dezvoltată mult pe parcurs cu ajutorul colegilor;
- Vestigii de pe aeroport - aici sunt tot felul de vechituri găsite prin subsoluri, magazii și nu numai;
 si 
- pagina de Protest - cea mai temută de unii dintre colegi..... :)


     Ca sa fac totul mai real, am organizat o intalnire intre generatiile de colaboratori ai blogului - fostii comandanti ai aeroportului, oameni de valoare: dl. General de Flotila Aeriana Gheorghe Constantin (RIP) si dl. Beniamin Popescu au fost oaspeti de onoare ai aeroportului si s-au intalnit cu tinerii si tinerele noastre colege ;) A fost o zi deosebita pentru toti! Vedeti aici fotografii de atunci.


  Cei 7 ani de blog sunt prezentați rapid aici, în câteva imagini.



Mulțumesc colaboratorilor pentru realizarea acestei postări: 
Mihai Viziteu, Laura Mihai și Elena Vîță!

duminică, 1 aprilie 2018

Stramosul lui C5 si AN124 pe locatia actuala a MK!

       O fotografie foarte rara, cu super-avionul cargo Messershmitt Me 323, din anii 40.
Cel mai probabil, fotografia e facuta pe meleaguri dobrogene, in prima zi de aprilie, pe locatia actualului aeroport Kogalniceanu.  Chiar daca nu era pista betonata, avioanele aterizau aici pe iarba, in conditii dificile, doar pentru a face o escala de alimentare in zborul catre frontul de est.
De fapt, se alimenta cu produse traditionale de la localnici (fotografia asta e dovada).

      In zilele noastre, aterizeaza aici C5 si AN124 pe pista betonata pentru alimentare. Nu stiu exact cu ce alimenteaza....
Acum nici oile nu mai umbla libere pe aeroport, ca avem gard de imprejmuire. Bine, mai apare pe aici cate un berbec ratacit, dar asta e, ce sa-i faci...


Aici un filmulet impresionant cu stramosul lui C5 si AN124 - pe bune (sursa YouTube)